انتخاب مشهد و لالجین بهعنوان شهرهای جهانی سنگهای قیمتی و سفال
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور اعلام کرد: بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی شهرهای مشهد و لالجین همدان به عنوان شهرهای جهانی سنگهای قیمتی و سفال انتخاب شدند.

به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ بهمن نامور مطلق معاون افزود: در راستای ارسال پرونده های این دو شهر به شورای جهانی صنایع دستی، داوران این شورا اردیبهشت امسال از شهرهای مشهد و لالجین بازدید کردند و داوری خود را ارائه دادند و نتایج آن را برای کارشناسان عالی شورای جهانی صنایع دستی ارسال کردند.
وی ادامه داد: پس از بررسی های نهایی و اعلام نظر روسای چهار منطقه اروپا، آمریکای لاتین، آمریکای شمالی و آفریقا، خوشبختانه طبق نامه ای از سوی خانم غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه و بر اساس اعلام رسمی دفتر رئیس شورای جهانی صنایع دستی، مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی و لالجین به عنوان شهر جهانی سفال انتخاب شدند.
نامور مطلق با تاکید بر اهمیت جهانی شدن شهرهای لالجین و مشهد در روند توسعه صنایع دستی و تاثیرات اقتصادی و فرهنگی این رویداد مهم در کشور گفت: کسب عنوان شهر جهانی می تواند در حوزه اقتصادی به معرفی و فروش محصولات و دست آفریده های ایرانی در سطح جهانی، تبدیل شدن به برند بین المللی، جهانی سازی و رونق کسب و کار هنرمندان و صنعتگران منتهی شود، همچنین در زمینه فرهنگی نیز می تواند زمینه ساز معرفی زوایای فرهنگی جامعه منتخب، استوارتر شدن پایه ملی، فرهنگی و صنایع دستی این شهرها در سطح بین المللی و همچنین رونق و توسعه گردشگری محلی و منطقه ای باشد.
وی افزود: مراسم گرامیداشت شهرهای جهانی مشهد و لالجین نیز در مرداد در این دو شهر برگزار می شود.
گزارش معاونت صنایع دستی کشور حاکی است، معرفی دو شهر مشهد و لالجین در سال گذشته با توجه به وجود رقابت تنگاتنگ میان چین، هند و ایران در زمینه دارا بودن بیشترین سهم شهرهای جهانی و پس از انتخاب اصفهان و تبریز به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی و فرش دستباف از سوی شورای جهانی صنایع دستی بود که خوشبختانه مشهد و لالجین به ترتیب موفق به کسب عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی و سفال شدند.
تاکنون شهرهای اصفهان، تبریز، مشهد و لالجین از ایران به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی انتخاب شده اند.