• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۸۶۵۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۸
علمی و فرهنگی » آموزش عالی، دانشگاه

علوم انسانی آموزشی کشور، هنوز غربی و سکولار است

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره جهانی علوم اسلامی: بیش از یک سوم دانشجویان کشور در رشته علوم انسانی کسب علم می کنند.

علوم انسانی آموزشی کشور، هنوز غربی و سکولار استبه گزارش خبرنگارخبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام غلامی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: علوم انسانی به نوعی مغز افزار مدیریت کشور است و هیچ کشوری نمی تواند بدون علوم انسانی اداره شود.
او ادامه داد: متاسفانه درکشور ما علوم انسانی قدر و منزلت خودش را نیافته به این علت معمولا فارغ التحصیلان این رشته گله مند هستند که در جای خود قرارنگرفته اند. درحالی که از آغاز انقلاب دغدغه علوم انسانی درکشور مطرح بوده اما هنوز بخش عمده ای از علوم انسانی ما غربی و سکولار است و به این علت علوم انسانی در کشور ما کار آمد نیست.

سعید زاهد زاهدی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز هم در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: علوم انسانی ابزار مورد نیاز مدیریت جامعه است.

وی افزود: علوم انسانی که قبل از انقلاب وارد کشور شده بود رافع نیازهای بعد از انقلاب ما نبود، البته نباید نادیده گرفت که تحولات علوم انسانی بلندمدت هستند و ما در حال حاضر درجریان تغییر علوم انسانی هستیم.
او ادامه داد: مناسبات علوم انسانی مورد نیاز ما بومی سازی فرهنگی است چرا که فرهنگ ما با کشور های اروپایی و آمریکایی متفاوت است، درکنار این بومی سازی باید فرهنگ مترقی اسلامی را هم پیاده سازی کنیم،­زیرا فضای نگاه فرهنگ اسلامی فقط پوسته مادی جامعه نیست بلکه مدیریت عمق معنوی جامعه را هم مورد نگاه قرار می دهد.
عباس گوهری مدیرکل برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی در ارتباط تصویری با برنامه گفت: در سرفصل های درسی توجه کمی به علوم انسانی شده است، علوم انسانی که در دانشگاه های ما تدریس می شود اسلامی نیست؛ علوم انسانی بدون دیدگاه معنا ندارد. وظیفه ما تغییر و بومی سازی علوم انسانی با در نظر گرفتن دیدگاه های ملی دینی است.
حجت الاسلام والمسلمین غلامی در استودیو گفت: در مرحله اول، تولید علم و نظریه پردازی های لازم باید انجام شود بعد به سمت برنامه ریزی پایه آموزشی برویم. در حال حاضر ما عقب ماندگی طولانی مدتی در زمینه تولید علوم اسلامی و فرهنگ اسلامی داریم گرچه در این سالها شعار زیاد داده شده اما هزینه ای برای تولید علم و فرهنگ اسلامی نکرده ایم.
گوهری در ادامه ارتباط تصویری با گفتگوی ویژه خبری گفت: ما حلقه­ مفقوده ای در مسیر یافتن متون مورد نیاز فرهنگ سازی و تولید علوم اسلامی داریم، شورای تحول با گذشت 40 سال از انقلاب بسیار کند عمل می کنند.
در کشور ما بخش آموزش عالی حتی اولین وظیفه خود را که جذب دانشجو براساس نیاز جامعه است رعایت نمی کند.
او ادامه داد: دانشگاه آزاد در راستای اسناد بالادستی پایه گذار ایجاد تحول در سرفصل های درسی شده اما برای اینکار نیاز به متون درسی خاص است که فعلاً ما در دست نداریم و نتوانسته ایم تولید کنیم.
زاهد زاهدی در استودیو گفت: علوم براساس پارادایم ها شکل می گیرند ­و به عبارتی فلسفه زیر بنای علم است. هستی شناسی، ­معرفت شناسی و روش شناسی از فلسفه آغاز می شود و مبنایی هستند برای روش تحقیق و­ما با این ابزار می توانیم مسائل خودمان را مورد ارزیابی قرار دهیم.
او ادامه داد: علوم انسانی موجود بی خاصیت نیست و می تواند پوسته ظاهری و حسی ما را تا اندازه زیادی پاسخ بدهد اما برای حل عمقی مسائل ما در جامعه اسلامی باید از علوم و فرهنگ اسلامی هم بهره برد.
علیرضا قائمی نیا عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: دیده شدن تفاوتهای فرهنگی میان جامعه ما و غربی ها یک ضرورت است و در نتیجه آن به لزوم ایجاد فرهنگ و علوم اسلامی در مرحله بومی سازی علوم انسانی می رسیم زیرا رفتارهای اجتماعی جامعه ما را علوم اسلامی جهت می دهد. متأسفانه عده ای بر این باورند که این موضوع سیاسی است اما در نگاه عمیق تر در می یابیم که تولید علوم اسلامی یک ضرورت است.
او افزود: علوم انسانی غربی ها کاملاً جهت دار است و متأثرند بر اندیشه های انواع مسیحیت، پس ما هم باید اندیشه های اسلامی را در علوم انسانی خودمان جاری کنیم.
حجت الاسلام غلامی در استودیو گفت: بحث ما با غربی ها بر روی جهان بینی است که چترش بالای سر علوم انسانی باز شده است. نگاه جهان بینی غربی ها به علوم انسانی ما یک نگاه سکولار است البته ما به صورت قاطع علوم انسانی غربی را منفی نمی دانیم بلکه حتماً نقاط قوت بسیاری دارد اما وقتی چتر جهان بینی الهی بالای سر علوم انسانی باز شود مزیت ها و نقاط قوت را تقویت خواهد کرد.
او ادامه داد: علم قابل تحمیل نیست بلکه باید تولید شود و در معرض نقد قرار گیرد، آن علومی که در مقابل نقد توان بیشتری از خود نشان بدهند به محافل علمی و دانشگاهها ارائه می شوند.
زاهدی در سوی دیگر استودیو گفت: میان علوم انسانی سکولار و اسلامی تشابه هم وجود دارد ولی تفاوت زمانی به وجود می آید که نظریه پردازی های فرهنگ و اجتماعی آغاز می شود. البته باورها و وجود واقعیت غیب هم از دیگر تفاوت های این دو علوم انسانی محسوب می شود. در علوم انسانی غربی یا سکولار اعتقاد و باوری به خدا و ملائکه وجود ندارد و اینجاست وجه اختلاف ما با آنها جزء امتیازهایمان محسوب می شود.
حجت الاسلام غلامی در سوی دیگر این گفتگو تصریح کرد: علوم انسانی اسلامی ارتباطی با سیاست و منافع سیاسی ندارد و متأسفانه اقلیتی به نام جریان روشنفکران سکولار و غرب زده قبل از انقلاب تا کنون حاکم بر گلوگاه های دانشگاه های کشور حاکم بوده اند و همیشه در تلاش هستند از حضور علوم انسانی اسلامی جلوگیری کنند، یکی از راه های آنها همین برچسب سیاسی و غیرعلمی بودن علوم اسلامی بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
آمریکا در ونزوئلا دنبال چیست؟!
روایت نهفته شهادت در دل کوچه‌ای رو به آسمان
دیدار بی واسطه مردم با مسئولان پای میز خدمت در بوکان
تحریم‌های یکجانبه مصداق جنایت علیه بشریت است
جهان امروز نیازمند روایت‌های صادقانه، انسانی و دغدغه‌مند است
رفع تصرف ۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان اشنویه
مادورو: هیچ امپراتوری قادر به زانو درآوردن ونزوئلا نیست
نامه ایران، روسیه و چین درباره پایان قطعنامه ۲۲۳۱
انتصاب محمد رستگار به سمت معاون توسعه و فناوری رسانه 
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
گیلان توان ایجاد اشتغالی فراتر از برنامه سالانه را دارد
گلایه تولید کنندگان از صدور بخش نامه‌های خلق الساعه
بررسی وضعیت آبی تالاب سولدوز نقده
تخته گاز خودروسازان مونتاژی در قیمت‌
بسته خبری گیجگاه ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
انتقاد سخنگوی وزارت صمت از اختیارات شورای رقابت
سیمرغ بلورین در دستان برگزیدگان جشنواره فیلم فجر
افتتاح درمانگاه تأمین اجتماعی آبدانان
کشف محموله آرد غیرمجاز در سبزوار
کاهش نسبی دما در چهارمحال و بختیاری
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فعالیت مدارس و دانشگاه‌های فارس فردا هم مجازی است
دانشگاه‌ها و مدارس فارس، فردا مجازی شد
شاخص هوای شیراز امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴
مدارس و مراکز آموزشی غیر حضوری شد؛اداره ها دور کار
پیگیری وضعیت سلامت آقای رضا امیرخانی از سوی رهبر انقلاب
برترین آثار عکاسی خیابانی ۲۰۲۵
تسلیت رهبر انقلاب به آقای سقاب اصفهانی
پاسخ به پرسش‌های متداول طرح جدید بنزین
دانش‌ قرارگاه‌خاتم‌الانبیا به‌بخش‌های دولتی‌وخصوصی منتقل‌شود
اساتید دانشگاه یاسوج در فهرست دانشمندان یک درصد برتر جهان
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور
ادامه آموزش غیرحضوری دانشگاه‌ها و مدارس استان تهران
شیوع آنفولانزا و غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های هرمزگان
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور  (۴۵ نظر)
پدافندهوایی ارتش همیشه در حالت آماده‌باش کامل است  (۲ نظر)
امروز؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران  (۱ نظر)
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند  (۱ نظر)
غیر حضوری شدن مدارس ابتدایی چهار شهر و ۲۰ روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم  (۱ نظر)
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی  (۱ نظر)
اقدام استرالیا علیه سپاه در جهت اهداف آمریکا و اسرائیل است  (۱ نظر)
بیانیه‌ ونزوئلا در محکومیت‌ آمریکا برای بستن حریم‌ هوایی  (۱ نظر)
سرعت غیرمجاز، رکن اصلی تصادفات جاده‌ای  (۱ نظر)
فراهم شدن امکان ثبت نام سهام برای متولدین ۱۴۰۱ به بعد  (۱ نظر)
میرزا کوچک جنگلی بزرگمرد پرآوازه‌ گیلان  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های خراسان جنوبی  (۱ نظر)
ساخت مسابقه «عائله اَل اَله» در رادیو چی چست  (۱ نظر)
ابلاغ شیوه نامه مراقبت و کنترل آنفلوانزا در مدارس استان  (۱ نظر)