وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم بنا به تکالیف برنامه ششم توسعه، در ساماندهی آموزش عالی کشور درست عمل کرده است.
منصور غلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 8 مهر) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نادر قاضی پور و محمدحسین فرهنگی افزود: موضوع سوال، وزارت علوم با استناد به قانون برنامه ششم توسعه و هم در مصوبه 776 شورای عالی انقلاب فرهنگی که در اواخر اسفند 94 مصوب شده موظف به ساماندهی آموزش عالی کشور شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: این بحث در سال 95 به طور کلی و جدی شروع شده و در چندین راهبرد که یکی از این راهبردهای بحث ساماندهی آموزش عالی به منظور ارتقای کیفی است، که در آن چندین آیتم اجرایی وجود دارد که از جمله آن برای مناطق مختلف کشور برای حوزه آموزش عالی دسته بندی هایی از جمله منطقه بندی و علاوه بر آن به هدایت آموزش عالی و دانشگاه های کشور به سمت تاثیرگذاری مستقیم در توسعه منطقه ای و ملی و تحت عنوان ماموریت گرایی برای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی قید شده است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: ذیل این دو تکلیف، وزارت علوم در کارگروه های تخصصی متعدد و با بررسی های میدانی هم در منطقه بندی دانشگاه های مختلف در گروه های خاص قرار داده و هم در تعاریف ماموریت گرا و هم ماموریت های علمی برای مراکز علمی تعریف شده و دانشگاه ها دسته بندی شده اند.
وی تصریح کرد: وزارت علوم در راهبردها برای فعالیت های بین المللی برای دانشگاه ها تکلیف کرده است که از ظرفیت دانشگاه برای حضور در عرصه های بین المللی استفاده شود که در این راستا دانشگاه های بزرگ تعریف شده اند.
غلامی خاطرنشان کرد: تعریف بین المللی به معنای ساقط شده تعریف ملی و منطقه ای نیست، بنابراین آنها نیز می توانند ماموریت های منطقه ای نیز داشته باشند، لذا در تعاریف مطرح شده، دانشگاه های استانی به عنوان منطقه ای و ملی معرفی شده و دانشگاه های جوانی که در کنار دانشگاه های بزرگ استان وجود دارد، به عنوان محلی معرفی شده اند.
غلامی در پاسخ به سوال نمایندگان خمینی شهر و مهریز: مجوز جدیدی برای ایجاد مؤسسه جدید آموزش عالی در پنج سال گذشته صادر نشده است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در پنج سال گذشته تلاش برای مهار کردن توسعه رو به رشد بخش های آموزشی انجام شده است.
منصور غلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 8 مهر) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال صباغیان بافقی و محمدجواد ابطحی افزود: سوال کارشناسی مناسبی درخصوص افزایش تعداد دانشجویان مطرح شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: روند توسعه آموزش عالی به لحاظ کمّی در دو دهه اول انقلاب به نحوی بوده که در مجموع 65 موسسه دولتی و 75 موسسه غیردولتی وجود داشت، اما از سال 84 تا 92 افزایش قابل توجهی داشته چرا که اقبال عمومی به تحصیل در دانشگاه ها زیاد بوده و در پاسخ به این اقبال حرکت وسیعی برای گسترش مراکز آموزش عالی انجام شده. البته صحبت درخصوص عقبه کارشناسی به این سوال نیز در این زمان نمی گنجد.
وی افزود: حتی در سال های 90 و 91 افزایش دانشجو در پذیرش صورت گرفته، اما با کاهش جمعیت داوطلبان برای ورود به دانشگاه، اقبال دانشجویان به مراکز آموزش عالی کوچک کم شده است. در بازه زمانی 8 تا 9 سال 2800 موسسه ایجاد شد، اما از سال 92 به بعد مجوز جدیدی برای تاسیس مرکز آموزش عالی صادر نشده، مگر اینکه یک مرکز آموزش عالی با لحاظ مصوبه شورای عالی اداری تبدیل وضعیت شده است. در هر صورت به بحث محدود سازی ایجاد واحدهای دانشگاهی توجه شده است.
این عضو کابینه ادامه داد: حتی پژوهشگاه ها که وظیفه اجرای کارهای پژوهشی را دارند، با اینکه وظیفه قانونی آنان کارهای تحقیقی بود به پذیرش دانشجو اقدام کردند تکه این موضوع نیز مهار شده و در پنج سال گذشته تلاش برای مهار کردن توسعه رو به رشد بخش های آموزشی انجام شده است.
وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ادامه داد: آنچه در وزارت علوم به عنوان عملکرد قابل ارائه است کنترل و گسترش کمی و نظارت و ارزیابی مستمر بر اعمال قانون برای آن دسته است که ظرفیت لازم را دارند که در همین راستا تعدادی از موسسات و مراکز علمی کشور غیرفعال شدهاند و در کنار ساماندهی از ظرفیتهای ایجاد شده برای بهرهبرداری بیشتر و هدفمند استفاده میشود.
غلامی افزود: بخشی از مجموعههای ایجاد شده از منابع دولتی و یا منابع بخش خصوصی استفاده کردهاند و ظرفیت و امکاناتی را فراهم کرده که علیالخصوص در مناطقی که نیاز به حضور مراکز آموزش عالی به لحاظ کارشناسی مورد تأیید است صورت گرفته است به همین جهت از آنها باید به نحو مطلوب در راستای مأموریتگرایی استفاده شود.
وی تصریح کرد: یکی از مهم ترین کارهای انجام شده جلوگیری از توسعه کمی و توجه به بخش پژوهش است به همین جهت مشوقهایی برای دانشگاههای کوچک و متوسط در کنار آموزش که به پژوهش توجه میکنند قرار داده شده است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: مجموع مصوباتی که در شورای گسترش در مجموعه ارزیابی وزارت علوم که با حجم زیاد و دقت فراوان و قابل عرضه در زمان مناسب صورت گرفته در راستای عدم ادامه توسعه کمی و استفاده از ظرفیتها برای همافزایی در کنار هم و قرار دادن دانشگاهها استفاده شده است.
وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری افزود: باید ارتقای کیفی مورد توجه ویژه قرار گیرد لذا از شما نمایندگان محترم تقاضا میشود که وزارت علوم را برای انجام هر چه بهتر این برنامه یاری کنید.