• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۵۷۱۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۷
اقتصادی » آب و انرژی
گفتگوی ویژه؛ خبری ؛

افزایش ۱۰ درصدی مصرف بنزین

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی: در مقایسه با پارسال، مصرف بنزین نه و هفت دهم درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای امیر وکیل زاده در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: یکی از دلایل افزایش مصرف بنزین، نبود سوخت‌های جایگزین است.
وی گفت: میانگین جهانی مصرف عمومی یک خودرو روزانه ۳ تا ۴ لیتر است، اما در ایران، خودرو‌ها به طور میانگین روزانه ۴ تا ۵ لیتر بنزین مصرف می‌کنند.
آقای وکیل زاده افزود: ۱۶ میلیون خودرو و ۸ میلیون موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که اگر یک لیتر از میانگین مصرف جهانی بیشتر بنزین مصرف کنند ۱۹ میلیون لیتر اضافه مصرف داریم.
وی گفت: قاچاق بنزین در مقایسه با گازوییل بسیار کمتر است و با توجه به مصرف و قیمتها، حدود دو و نیم تا سه میلیون لیتر بنزین، مظنون به قاچاق است.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: در سال ۹۴ با توجه به نزدیکی قیمت بنزین در کشور با قیمت جهانی آن، انگیزه‌ای برای قاچاق وجود نداشت.
وی گفت: پالایشگاه‌ها نفت را به نرخ بین المللی از دولت می‌خرند و بنزین را به نرخ بین المللی به دولت می‌فروشند که اکنون قیمت هر لیتر بنزین ۴۴ سنت، تمام می‌شود.
آقای وکیل زاده با بیان اینکه آماری که شرکت کنترل کیفیت هوا درباره آلوده کننده‌ها ارائه می‌دهد مربوط به شش سال پیش است افزود: اکنون ۳۵ میلیون لیتر بنزین و گازوییل یورو در کلانشهر‌ها و جاده‌های مواصلاتی توزیع می‌کنیم و در آینده نزدیک نیز کل توزیع کشور با استاندارد یورو انجام خواهد شد.
وی گفت: کیفیت سوخت، بسیار بهبود یافته است و آلودگی ذرات معلق به خودرو‌ها مربوط می‌شود نه به سوخت لذا باید به سمت افزایش کیفیت تولید خودرو‌ها برویم.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: اگر افزایش قیمت سوخت، موجب افزایش همزمان رفاه اجتماعی شود این موضوع تأثیر مثبتی در جامعه دارد.
آقای وکیل زاده افزود: توسعه سوخت سی. ان. جی در اولویت برنامه‌های وزارت نفت است، زیرا هرچه مصرف سی. ان. جی بیشتر شود مصرف بنزین کمتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه یک متر مکعب سی. ان. جی معادل یک لیتر بنزین، ارزش حرارتی دارد گفت: به علت اختلاف قیمت سی. ان. جی با بنزین، با گسترش جایگاه‌های سی. ان. جی، مصرف آن افزایش خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره سامانه کارت هوشمند برخط برای سوخت خودرو‌ها افزود: این سامانه برای گازوییل وجود دارد، اما برای بنزین، وجود سامانه برخط مزیت نیست، زیرا اگر ارتباط جایگاه بنزین با شبکه قطع شود توزیع سوخت مختل خواهد شد.
وی گفت: البته برخط نبودن به معنای آف لاین بودن سامانه نیست، زیرا جایگاه‌ها هر چند ساعت یک بار اطلاعات خود را ارسال و این اطلاعات ذخیره می‌شود.
آقای وکیل زاده افزود: از ابتدای تیر امسال تاکنون ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار کارت سوخت صادر شده است و ۴ میلیون و ۳۰ هزار نفر نیز درخواست داده اند.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: ۳ ماه پیش روزانه ۱۸ هزار تقاضا برای کارت سوخت داشتیم که در حال حاضر به ۵ هزار تقاضا کاهش یافته است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


آقای محسن دلاویز مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نیز در این برنامه گفت: در کشور، مصرف به طور کلی با استاندارد‌های جهانی فاصله دارد و در حامل‌های انرژی نیز این چنین است.
وی افزود: مصرف داخلی انرژی، سالانه ۳۲۰ میلیون بشکه نفت خام است که ۲۴ درصد آن در حمل و نقل استفاده می‌شود و ۶۰ درصد آلودگی هوا نیز مربوط به وسایل نقلیه است.
آقای دلاویز گفت: هر ۱۰ سال، مصرف بنزین کشور دو برابر می‌شود.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: ظرفیت تولید بنزین کشور از سال ۹۲ تاکنون دو برابر شده است، اما اگر روند مصرف را کنترل نکنیم در چند سال آینده باید بنزین وارد کنیم.
آقای دلاویز گفت: در شش ماه نخست امسال مصرف بنزین روزانه به ۹۷ و ۴ دهم میلیون لیتر رسید.
وی افزود: پس از ونزوئلا ارزان‌ترین بنزین جهان را ارائه می‌کنیم و فاصله قیمتی ما با قیمت‌های جهانی و کشور‌های همسایه زمینه قاچاق این فراورده‌ها را فراهم می‌کند.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: ۴۳ کشور جهان ۴۲۶ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهند که ایران با ۶۹ میلیارد دلار یارانه در رتبه نخست این کشور‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی پس از عربستان و چین قرار دارد.
وی افزود: چین با یک و نیم میلیارد جمعیت ۴۴ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهد.
آقای دلاویز گفت: ۶۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور در سال ۹۷ بود، اما حدود ۹۷۰ هزار میلیارد تومان دولت یارانه انرژی داد که حدود ۲۰ برابر بودجه عمرانی کشور است.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: اگر این یارانه ساماندهی شود در درآمد سرانه تأثیر دارد و برای پیشرفت کشور هزینه می‌شود.
وی گفت: سه دهک ثروتمند جامعه ۵۰ درصد یارانه انرژی کشور را مصرف می‌کند.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: حدود ۲۰ میلیون سواری و وانت بار و ۱۱ میلیون موتور سیکلت در کشور تردد می‌کنند که از ۲۰ میلیون خودرو یک و سه دهم میلیون دستگاه فرسوده هستند و تا سه سال آینده یک و نه دهم میلیون خودروی فرسوده به این تعداد اضافه می‌شود.
آقای دلاویز گفت: ۵۰ درصد موتور سیکلت‌های کشور نیز فرسوده هستند.
وی افزود: میانگین مصرف بنزین سال گذشته کشور ۳۸ درصد بیشتر از مصرف اتحادیه اروپا بوده است.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: چشم انداز مصرف بنزین اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ چهار و دو دهم لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، اما در ایران در هر ۱۰۰ کیلومتر هفت و هفت دهم لیتر بنزین مصرف می‌کنیم.
وی افزود: بحث افزایش قیمت انرژی باید نظارتی و حمایتی باشد و اگر تغییری در قیمت روی دهد باید دهک‌های کم درآمد جامعه منتفع شوند.
آقای دلاویز گفت: تا زمانی که قیمت‌های انرژی این چنین است بحث بهینه سازی مصرف به جایی نمی‌رسد.
وی افزود: بر اساس مطالعات مرکز کنترل ترافیک تهران، میزان شدت انرژی در اتوبوس سه و نیم برابر، در تاکسی ۲۲ برابر و در خودرو‌های شخصی ۲۶ برابر مترو است لذا باید به سرعت به سمت گسترش حمل و نقل ریلی و مترو پیش برویم.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تصریح کرد: برای بهینه سازی مصرف انرژی، دو و شش دهم میلیارد دلار برای تهران و هشت کلانشهر کشور قرارداد بسته ایم و هفت و نیم میلیارد دلار نیز برای حمل و نقل ریلی و زیرساخت‌های آن با وزارت راه قرارداد داریم.
آقای دلاویز گفت: پرداخت یارانه مترو به شهرداری تهران در مسیر پرداخت است، اما فرآیند دارد و باید قانون را اجرا کنیم، اما وزارت نفت سهم خود را در این باره پرداخت کرده است.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: دو برابر تعداد خودرو‌های کشور کارت سوخت صادر شده، اما حدود ۸۰۰ هزار کارت در پست مانده است و متقاضیان پیگیری نمی‌کنند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


آقای فریدون اسعدی کارشناس حوزه انرژی نیز در این برنامه گفت: بر اساس آمار، دهک پردرآمد جامعه حدود ۱۵ برابر بیشتر از دهک کم درآمد جامعه از یارانه بنزین بهره می‌برد.
وی با بیان اینکه در روش‌های حمایتی دچار مشکل هستیم افزود: پرداخت‌های حمایتی در دنیا یا در قالب یارانه یا افزایش رفاه اجتماعی یا کمک بلاعوض است، اما روشی که ما انتخاب کرده ایم در آن بی عدالتی بسیار پررنگ است.
آقای اسعدی گفت: در دنیا پرداخت نقدی یارانه جایگاهی ندارد و تجربه کشور‌ها نشان می‌دهد حدود ۶۰ درصد از مباحث حمایتی در قالب مقوله‌های رفاه اجتماعی مانند بهداشت، درمان، آموزش، مسکن، اشتغال و بازنشستگی است.
وی افزود: قانون هدفمندی یارانه‌ها در عمل دچار انحراف شد.
آقای اسعدی گفت: اصلاح قیمت بنزین بر تورم سبد خانوار و رفاه آن به صورت مستقیم تأثیر چندانی ندارد.
وی افزود: اگر نرخ بنزین هزار و ۵۰۰ تومان شود میانگین تأثیر آن بر تورم و همه دهک‌های جامعه ۳۴ صدم درصد و اگر ۲ هزار تومان شود یک و هشت دهم درصد است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


آقای حسین شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا نیز در این برنامه گفت: هزینه سلامتی که برای افزایش آلودگی هوای تهران بر اساس تخمین بانک جهانی پرداخت می‌شود دو و شش دهم میلیارد دلار در سال است.
وی افزود: بر اساس داده‌های سال ۹۲ خودرو‌ها ۷۰ درصد در آلودگی به صورت ذرات معلق و ۸۵ درصد در آلودگی گازی در شهر تهران اثرگذار بودند.
آقای شهید زاده گفت: حمل و نقل بیشترین سهم را در آلودگی‌های گازی و ذرات معلق تهران دارد.
وی افزود: بیشتر آلودگی‌های حمل و نقل مربوط به سوخت و اندکی نیز به علت سایش لاستیک و لنت ترمز است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
بازگشت واحد ۳ نیروگاه نکا به مدار تولید
پویش کاشی حرم به یاد شهدای عملیات محرم
دوکشته و ۱۴ مصدوم در حوادث شبانه روز گذشته استان
افتخار آفرینی دانش‌آموزان شهرستان نهبندان در مسابقات اختراعات سوئیس
تهیه طرح‌های توسعه و عمران ۱۵ شهر چهارمحال و بختیاری
آغاز بارش‌های پراکنده در مازندران از امروز 
رطوبت ۷۸ درصدی هوا در جنوب غرب خوزستان
تولید ورق گرم در صنایع معدنی سیرجان
خواب آلودگی راننده ؛ علت تصادف اتوبوس و تریلی در میامی
قضاوت ۲ داور ایرانی در مسابقات تیروکمان قهرمانی آسیا
تقویم روز و اوقات شرعی بیست و چهارم آبان به افق آبادان و خرمشهر
بی احتیاطی راننده در بجنورد جان عابر پیاده را گرفت
اعزام تیم کبدی بانوان ایران به رقابت‌های قهرمانی جهان
فراتر از ثروت
بازگشت افتخار آفرینان پینگ پنگ ایران از رقابت‌های همبستگی اسلامی
اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق سمنان و سرخه
جمعیت ۱۰۰ هزار نفری ماهدشت فرهنگسرا ندارد
سیما لیموچی برنده جایزه داوطلب برگزیده سال ٢٠٢۵ کمیته بین‌المللی پارالمپیک شد
چشم آسمان ایلام به آمدن اولیـن باران پاییزی، روشن شد
تصادف اتوبوس و تریلی در میامی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی
هشدار زرد هواشناسی چهارمحال و بختیاری
صبر و مقاومت، ضدحمله به جنگ شناختی دشمن است
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد
برگزاری آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم «شهر» با معرفی برگزیدگان
تجاوز رژیم صهیونی به خاک لبنان با عبور از خط آبی
اصلاح رفتار مدیریتی پیش نیاز رفع مشکلات است
پویش آبادان را سبز میکنیم
نگرانی پنتاگون از فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به عربستان سعودی
مسابقات درگ قهرمانی کشور در جزیره کیش
برگزاری نشست آموزشی طراحان و ناظران گاز با هدف ارتقای دانش فنی
شکاف عمیق ظرفیت‌ها با سرمایه گذاری واقعی در خراسان جنوبی
برگزاری انتخابات عراق مایه ارتقای عظمت این ملت است
بارش باران در خوزستان تا هفته آینده
گام سبز ایران در حذف مواد مخرب لایه ازن
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند  (۶ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
جشنواره ملی برنج در آمل  (۲ نظر)
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود  (۲ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
روزی که نیرو‌های مسلح از دستور رهبری «شوکه شدند»  (۱ نظر)
اجرای طرح تعریض آزادراه کرج قزوین  (۱ نظر)
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد  (۱ نظر)
حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور در معرض دیابت قرار دارند  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
درخواست آیت‌الله جوادی آملی از عموم مردم برای خواندن نماز باران  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)