به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، نایب رییس کمیسیون عمران شورا امروز در همایش نقش تعمیر و نگهداری در افزایش تاب آوری پل شهری، گفت:پلها یکی از مهمترین شاهرگهای ترافیکی به خصوص در کلان شهرهایی مانند تهران هستند و مدیریت تعمیر و نگهداری آنها امری مهم در سیستم مدیریت شهری است.
افشین حبیب زاده افزود: در بسیاری از کشورها تعمیر و نگهداری سازهها از اهمیت بالایی نسبت به ساخت سازههای جدید برخوردار است.
نایب رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران، افزود:پلها از پرهزینهترین و راهبردیترین عناصر راه محسوب میشوند و توجه ویژه به موضوع ارزش پلها و خسارات ناشی از بی توجهی به نگهداری از آنها لازم است.
وی تاکید کرد: تخصیص اعتبار مناسب در زمان مناسب، برای تعمیر یک پل با به کارگیری روشی مناسب برای تعمیر از اهمیت بالایی برخوردار است.
حبیب زاده گفت:مهمترین فرایند این بخش، انتخاب پل مناسب برای انجام عملیات تعمیر است که نیاز به اولویتبندی پلهای موجود در پایگاه داده یک سیستم مدیریت پل را امری ضروری میکند.
وی ادامه داد:هر چند تعاریف اولیهای برای اولویت بندی در سطح پلهای شهر تهران با استفاده از سیستمهای روز دنیا صورت گرفته است، اما نیاز به مطالعات دقیق بر روی ساز و کار چرخه اولویت بندی برای پلهای شهر تهران به شدت احساس میشود.
عضو شورا گفت: در بین زیرساختهای بزرگراهها، پلها نقش مهمی در برقراری ارتباطات دارند از این رو به آسانی میتوان دریافت که مشکلات سازهای و یا تخریب یک پل به خصوص پلهای بزرگراهی، چه آثار زیانباری برای مدیریت کلان شهری در پی خواهد داشت.
حبیب زاده افزود: با توجه به ترافیک کلانشهرها، در صورت بروز چنین مشکلاتی، امکان انجام مناسب عملیات تعمیراتی، بسیار سخت و محدود میشود. از طرفی سرمایه گذاری اولیه برای ساختن آنها بسیار سنگین است، اما اگر ظرفیت تحمل بار آنها کاهش یابد و یا این پلها فرو ریزند، هزینه الزام برای بازسازی آنها به مراتب بیش از هزینه ساخت خواهد بود.
رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران، گفت: برای مدیران شهری، کاهش خطرپذیری بلایا میتواند فرصتی ماندگار باشد.
حبیب زاده افزود: تقویت اعتماد و مشروعیت ساختارهای سیاسی و مدیریت شهری، فرصتهایی برای تمرکز زدایی ازصلاحیتها و بهینهسازی منابع، انطباق با استانداردها و شیوههای بین المللی، نجات جانها و اموال در بلایا یا موقعیتهای اضطراری، همراه با کاهش چشمگیر در مرگ و میر و صدمات جدی، مشارکت فعال شهروندان و سکوی پرشی برای توسعه شهری را به عنوان دستاوردهای سرمایهگذاری در کاهش بلایا و حوادث دانست.
وی خاطر نشان کرد: مدیریت پل راهکاری برای بهینه سازی استفاده از منابع موجود جهت بازرسی، نگهداری، تعمیر و تعویض پلها است.
رییس کمیته عمران شورا ادامه داد: در بسـیاری از مـوارد مسؤلان نگهداری پل متاسفانه از موارد فوق چشم پوشی کرده و سیاست نگهداریهای عکس العملی را در پیش میگیرند.
حبیب زاده بر ضرورت ارائه راهکاری که کدام پـل بـه نقطـهای رسیده است که باید نگهداری، تعمیر، مقاوم سازی، تقویت یا جایگزین شود، تاکید کرد و گفت: با استفاده از مدلهای مناسب و بهینه، وضعیت پلها از نظر نیاز به تعمیر یا بهسازی درجه بندی شده و بر اساس درجـهای کـه برای هر پل به دست میآید، عملیات تعمیر و نگهداری برای پلها اولویت بندی میشود.
وی اظهار کرد: در پلهای شهری با توجه به اینکه ترافیک شهری عامل بسیار مهم و حیاتی برای پلهای شهری است، دورههای متناوب بارگذاری زنده، شـدت بالای بارهای مرده و تاثیر آنها در دراز مدت، اختلاف در دفعات و میزان بارگذاری در ساعات مختلف شبانه روز از عـواملی اسـت کـه بحث ترافیک برای پلهای شهر را به موضوعی تعیین کننده تبدیل کرده است.
نائب رییس کمیسیون عمران شورا، افزود: در برخی موارد برآورد هزینههای تعمیراتی به صورت سالانه و یـا در بـازه مشخص دیگری، از هزینههای مربوط به احداث یک پل جدید فراتر میرود. در چنین شـرایطی سـاخت پـل جدیـد بسـیار اقتصـادی تـر از اجـرای عملیات تعمیراتی است.
حبیب زاده گفت: یافتن عوامـل تاثیرگـذار در رونـد خرابـی پلهـا و مشـخص کـردن عوامـل مـوثر بـر اولویت بندی بهینه برای ترمیم و نگهداری پلهای موجود یکی از مسایل اساسی سیستم مدیریت شهری است، تـا بتوانـد سـبب کاهش هزینههای ناشی از نابودی و یا فرو ریختن پلهای شهری شود و بتواند بر افزایش تاب آوری پل هاموثر واقع شود.