برنامه «تعالی مدیریت» الگویی برای بهبود سیستم مدیریت مدارس
برنامه «تعالی مدیریت» الگویی برای بهبود سیستم مدیریت مدارس مازندران است.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز مازندران، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران گفت: برنامه تعالی مدیریت مدرسه، الگویی برای بهبود سیستم مدیریت مدارس است که موجب پیشرفت و بهسازی مدارس میشود.
اسفندیار نظری در نشست مجازی با سرگروههای مدیران مدارس شهرستانها و مناطق استان تصریح کرد: این الگو در ۷ معیار مدیریت و رهبری، منابع انسانی، توسعه مشارکت، فضا و تجهیزات، مدیریت مالی و اداری، سلامت و نشاط و بهداشت انجام میگیرد که این معیارها از طریق ۲۰ مولفه به عنوان "زیر معیار" پشتیبانی میشوند.
وی با بیان اینکه بر اساس زیر معیارها و نماگرها هر مدرسه اقدامات لازم برای رسیدن به نتایج مطلوب را انجام میدهد، افزود: تعالی مدیریت مدرسه، الگویی برای بهبود سیستم مدیریت مدارس است که براساس چشم انداز مدرسه در افق ۱۴۰۴، رویکردها، اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با تکیه بر اصول و مفاهیم اساسی تعالی سازمانی، معیارهای اصلی مدیریت کیفیت جامع، خودارزیابی و بهبود مستمر عملکرد و پاسخگویی در مقابل نقش ها، وظایف و انتظارات سازمانی طراحی شده تا موجبات پیشرفت و بهسازی مدارس را فراهم کند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه مدل تعالی مدیریت مدرسه با الهام از الگوی تعالی سازمانی به منظور اجرا در سراسر کشور طراحی شده، خاطرنشان کرد: هر نهاد یا سازمانی برای رشد و بهبود مستمر، به یک الگو نیازمند است و مدل تعالی مدیریت مدرسه، الگوی کاملی است که میتواند اهداف سند تحول بنیادین را در مدرسه محقق کند. هدف از ارائه این الگو بهبود مدیریت و راهبری مدارس بر مدار چرخشهای تحولی زیرنظام راهبری و مدیریت به منظور اثر بخش کردن اقدامات مدیریتی مدارس و افزایش کارایی منابع و مشارکت ذی نفعان در برنامههای مدارس است.
شایان ذکر است؛ در راستای هماهنگی بیشتر با شرایط کرونایی، معاونت آموزش متوسطه استان در حال انجام اقداماتی از جمله: تدوین دقیق اطلس آموزشی در سطح مدارس استان، سنجش سواد دانشآموزان براساس آزمون ماهانه در سطح مدارس، استمرار آموزش در فضای کرونایی، اجرای بخشنامه راهنمای مدیریت جریان تربیت و یادگیری دوره متوسطه، نظارت بر شاخصهای آموزشی (پوشش تحصیلی، بازماندگان از تحصیل، نرخ گذر، نرخ ترک تحصیل و ...)، استخراج دروس آسیبپذیر و تشکیل کلاسهای تقویتی براساس کتاب تحلیل پایه دوازدهم و دیگر موارد است.