• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۶۵۸۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
اقتصادی » آب و انرژی

تبخیر بنزین عامل کسری فرآورده تحویلی به جایگاه‌های سوخت

سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت گفت: به علت مصرف بالای بنزین، دمای ایده آل بارگیری فرآورده از انبار‌های بنزین رعایت نمی‌شود و انتقال بنزین با دمای بالا به جایگاه‌های سوخت، منجر به تبخیر و کسری آن تا رسیدن به جایگاه‌های سوخت می‌شود.

آقای رضا نواز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در خصوص اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) در جایگاه‌های سوخت، در راستای اجرای قانون هوای پاک، گفت: ترک فعل و قصور در اجرای طرح کهاب، به هیچ وجه از نظر قانونی بر عهده جایگاه داران نیست. مسئولان در رده‌های مختلف وزارتخانه‌های نفت و بهداشت به صورت رفع تکلیفی با این موضوع برخورد کرده اند.

وی با تاکید بر این که صنف جایگاهداران سوخت یکی از اعضای کمیسیون فنی اجرای این طرح است، گفت: منابع مالی اجرای طرح کهاب مشخص نیست و الزامات عمومی و اجرایی آن نیز تازه در حال تدوین در سازمان ملی استاندارد است. نمی‌دانیم تجهیزاتی که اکنون نصب می‌شوند، کدام یک استاندارد هستند و کدام یک نیستند.

آقای رضا نواز ادامه داد: در اجرای طرحی که استاندارد آن تصویب نشده است، منابع مالی آن مشخص نیست و در مصوبات هیچ تکلیفی بر عهده جایگاه داران نیست، وزارت بهداشت به جای ارجاع موضوع به سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و قوه قضاییه، اقدام به شکایت مستقیم از جایگاه دار از طریق شبکه‌های بهداشت می‌کند.

وی گفت: با الگویی که وزارت بهداشت در پیش گرفته، اکنون باید حدود ۳ هزار و ۸۰۰ جایگاه دار، جلب و زندانی شوند؛ در حالی که جایگاه دار نه اختیاری در اجرا دارد، نه استانداری تدوین شده و نه منابع مالی آن مشخص است. حتی در مورد ۲۵۰ جایگاهی که اجرا شده است، اکثر آن‌ها بهای اجرای طرح را هم دریافت نکرده اند و شرکت‌های مجری هنوز طلب کار هستند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت با تاکید بر این که علت این مشکلات، مبهم بودن متن مصوبه سال ۹۹ هیئت وزیران درباره منبع تامین مالی طرح است، افزود: اجرای این طرح در جایگاه‌های سوخت، هم اکنون بالغ بر ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و روز به روز بیشتر می‌شود؛ نگهداری تجهیزات آن بسیار پرهزینه است به طوری که نازل‌های مجهز به کهاب، تفاوت قیمت ۸ تا ۹ برابری با نازل‌های معمولی دارند و اجرای این طرح، هزینه‌های نگهداری جایگاه‌های سوخت را به ویژه در مناطق پرتردد، تا ۲۰ درصد افزایش خواهد داد.

وی بیان کرد: جایگاه‌هایی که این طرح را اجرا می‌کنند، باید هزینه نگهداری دریافت کنند؛ پیش از آن، باید استاندارد لازم تدوین شود تا حادثه‌ای رخ ندهد.

آقای نواز با بیان این که هم اکنون بنزین و گازوئیل تحویلی به جایگاه‌های سوخت، با استاندارد یورو ۴ است، گفت: دخل و تصرفی در استاندارد بنزین نداریم؛ اما گلایه‌هایی از جایگاه داران عرضه سوخت مبنی بر این که در زمان افزایش مصرف بنزین، بنزین با دمای بالا (یعنی بلافاصله بعد از تولید در پالایشگاه که تبخیر بنزین را افزایش می‌دهد) به جایگاه‌ها ارسال می‌شود، به ما منتقل شده است. این نحوه تحویل سوخت، منجر به کسری و کاهش فرآورده تحویلی می‌شود.

انتقال بخار از انبار‌های نفت به جایگاه‌های سوخت!

وی در ادامه با توضیح درباره روند انتقال و عرضه فرآورده نفتی به جایگاه‌های سوخت گفت: فرآورده از محل انبارها، در اختیار کامیون‌های نفتکش قرار داده می‌شود و از آن ها، به جایگاه‌های سوخت و از مخازن جایگاه ها، به باک خودرو منتقل می‌شود، اما در این فرآیند، به چند موضوع انتقاد داریم. نخستین مورد، این است که ادعا می‌شود فرآورده، در انبار‌های نفتی با میتر (یک ابزار سنجش الکترونیکی) به کامیون‌های نفتکش انتقال پیدا می‌کند، اما در زمان تحویل به جایگاه ها، سنجش حجم فرآورده در کامیون حمل، با ابزاری به نام دیپ چشمی انجام می‌شود که بیش از ۸۰ سال از منسوخ شدن آن در دنیا می‌گذرد؛ زیرا ضریب خطای بالایی دارد. با این وجود، در زمان عرضه فرآورده به مشتری، سنجش با میتر انجام می‌شود.

این فعال صنف جایگاهداران سوخت گفت: دومین مورد، مربوط به دمای بارگیری می‌شود؛ طبق دستورالعمل مربوط به این موضوع در وزارت نفت، دمای ایده آل بارگیری، ۶۰ درجه است، اما بارگیری ها، مخصوصا در استان‌های گرمسیر، با دمای بالاتری انجام می‌شود؛ این دو عامل، منجر شده تا جایگاه داران عقیده پیدا کنند که با کسری تحویل فرآورده و افزایش بیش از حد تبخیر بنزین مواجه هستند.

وی بیان کرد: سخنگوی صنف معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور، بهترین محل برای رسیدگی به ترک فعل هاست؛ حتی دستورالعملی تحت عنوان نظارت و پیگیری حقوق عامه از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شده است. کل کارمزدی که یک جایگاه در طول سال دریافت نمی‌کند، ۶۰۰ میلیون تومان نمی‌شود، اما برخی انتقاد می‌کنند که چرا این جایگاه حاضر نیست ۶۰۰ میلیون تومان برای خرید تجهیزات کهاب هزینه کند.

همچنین با اشاره به تاثیر کاهش عرضه بنزین سوپر بر آلودگی هوای کلانشهر‌ها گفت: این موضوع عوامل مختلفی مانند کاهش تقاضا، تاخیر در ارسال بنزین سوپر به جایگاه هاست؛ عامل دیگر، قیمت بالای این نوع از بنزین است که تمایل مردم را کاهش داده است. البته جایگاه‌های سوخت نیز از عرضه نشدن یا دیر عرضه شدن بنزین سوپر، متضرر می‌شوند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تعیین تکلیف ۳۹ هزار خودرو و موتورسیکلت از ابتدای سال در استان گلستان
سد خرمرود تویسرکان در آستانه آبگیری
هوای ناسالم مشهد در بیست و سومین روز آذر
پرونده قاچاقچی ابزار آلات در بهبهان روز میز تعزیرات حکومتی
بن گویر خواهان اعدام اسرای فلسطینی شد
مقاوم‌سازی ۹۳ هزار واحد مسکونی روستایی در آذربایجان‌غربی
 تجلیل از فعالان حوزه نماز در اجلاس استانی در قزوین 
معاون استاندار تهران: افت فشار آب در پایتخت ادامه دارد
برگزاری مسابقه رالی شهری خانواده در کارون
تأکید بر نقش فناوری‌های نوین در بهینه‌سازی مصرف انرژی صنعت لوازم خانگی
آتش‌سوزی منزل مسکونی در شهباز
ایمن‌سازی محور‌های آذربایجان‌غربی با رفع ۲۷ نقطه پرحادثه
آبگیری سازه‌های آبخیزداری پارسیان
آب، نبض زندگی
کرمان آماده میزبانی از زائران سالگرد شهید سلیمانی
کاهش مصرف آب با آبیاری زیرسطحی
دستگیری شکارچی متخلف در منطقه حفاظت‌شده شاسکوه زیرکوه
مالیات بر خانه‌های خالی لَنگِ کدام دستگاه هاست؟
اهدای ۱۰۰۰ قلم لوازم ضروری بین مددجویان کمیته امداد خراسان‌جنوبی
فراخوان سومین جشنواره ملی «نقالی و روایتگری سیلک»
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید
سامانه پرقدرت بارشی در راه فارس
شهید رشید ستون اتاق فکر دفاع مقدس بود
ثبت بارش باران در ۵۰ ایستگاه هواشناسی خراسان جنوبی
ثبت بیشترین میزان بارش استان بوشهر در عسلویه
اجرای رسمی بنزین ۳ نرخی از بامداد امروز
پرواز ناموفق تهران به بغداد
نخستین پرواز آزمایشی هواپیمای بویینگ ۷۷۷ شرکت هواپیمایی ماهان
ضرورت بازآرایی رسانه‌ای در برابر جنگ ترکیبی دشمن
علیکردی تصاویر را دیده و شکایتی برای پیگیری موضوع ندارد
هشدار درباره ورود سامانه بارشی جدید از سه شنبه به خوزستان
عرضه بنزین با نرخ‌سوم؛ بنزین کارت آزاد جایگاه ۵هزار تومان شد
شارژ اعتبار دهک‌های درآمدی ۱ تا ۳ از امروز
فردا؛ پایان مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۵
ادامه بارش‌ها در برخی مناطق کشور
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۳ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۳ نظر)
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
شارژ اعتبار دهک‌های درآمدی ۱ تا ۳ از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران  (۱ نظر)
رئیس مرکز آمار قوه قضائیه: تا پایان سال مردم دارای دستیار هوشمند می‌شوند  (۱ نظر)
پاراآسیایی جوانان ۲۰۲۵؛ چمسورکی راهی فینال پاراتکواندو دختران شد  (۱ نظر)
بررسی منابع آبهای سطحی و زیرزمینی آذربایجان غربی  (۱ نظر)