پخش زنده
امروز: -
دومین نمایشگاه ملی رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (رصتا) از ۱۰ تا ۱۳ دی در مصلای تهران برگزار میشود. ساعت بازدید از این نمایشگاه ۹ تا ۱۸ است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمد صادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یا ساترا در گفتگو با شبکه خبر در خصوص تفاوت دومین نمایشگاه رصتا با نمایشگاه قبلی که اسفند ماه سال گذشته برگزار شد، گفت: دومین نمایشگاه رصتا با حضور پرشورتر پلتفرمها از ۱۰ دی ماه برگزار میشود، مکان برگزاری اختتامیه به مجتمع فرهنگی ملاصدرا در سازمان صدا و سیما منتقل شد، لذا بازدید کنندگان تا سه روز برای بازدید از این نمایشگاه مهلت دارند.
وی افزود: رسانههای آموزشی در این نمایشگاه حضور دارند، بخشی از رسانهها از رسانههایی هستند که هم اساتید دانشگاهها میتوانند از آن به عنوان یک فرصت برای ارائه مباحث خود با این رسانهها تعامل کنند و هم دانشجویان و هم مدارس، چون محتواهایی که ارائه میشود به کار این طیف میخورد، ضمن این که کسانی که در حوزههای مهارتی به دنبال آموزش هستند، بسیاری از رسانههایی که از ما مجوز دارند، مباحث مهارتی را دنبال میکنند، مهارت افزایی در حوزههای مختلف و این در حوزه آموزشی میتواند موثر باشد.
آقای افراسیابی ادامه داد: بخشی از رسانهها، رسانههای حوزه شبکه نمایش خانگی هستند کسانی که به دیدن فیلم و سریالهای شبکه نمایش خانگی علاقه دارند، در این نمایشگاه میتوانند با این رسانهها آشنا شوند و از تخفیفات مربوط به حوزه اشتراکات بهرهمند شوند، ضمن این که سبد مصرف مخاطب میتواند گستردهتر شود، برای این که در حوزه شبکه نمایش خانگی ما رسانههای خیلی بیشتر از آن را داریم که مردم میشناسند و ممکن است که برخی از این رسانهها امکانات بهتری را به مخاطبان ارائه دهد، رسانههای صدا پایه را داریم، غیر از آن، رسانههایی که از ساترا در این حوزه مجوز دارند، ایرانصدا یک برنامه ویژه دارد، در هر سه روز برپایی نمایشگاه تست گویندگی برگزار میشود و کسانی که در این تست گویندگی در مرحله اول در نمایشگاه انتخاب شوند، در مراحل بعدی شرکت میکنند ودر نهایت افرادی که در تست گویندگی چه در نمایشگاه و چه در مراحل بعدی انتخاب شوند، به عنوان گوینده در ایرانصدا استخدام میشوند، رسانههای کاربر محور را داریم که این رسانهها کسانی که در حوزه تولید محتوا فعالیت میکنند، فرصت خوبی است، این رسانهها معمولا پروتکلها و قواعد و آیین نامههایی دارند با تولیدکنندگان محتوا قراردادهایی منعقد میکنند.
وی ادامه داد: کار آفرینان و سرمایه گذاران هم طبعا میتوانند در این نمایشگاه شرکت کنند، سهمی از ترافیک، درصدی از مبلغی که بابت ترافیک ما به اپراتورها بابت اینترنت پرداخت میکنیم، این بازگشت داده میشود به رسانههایی که از ساترا مجوز دارند، برخی از رسانههای کاربر محور این در آمد را با تولید کننده محتوا تقسیم میکنند و این یک نوعی درآمد زایی است برای تولیدکنندگان محتوا ضمن این که هنرمندان و کسانی که در حوزههای هنری فعالیت میکنند، حضورشان در این نمایشگاه مغتنم است برای این که میتوانند با پلتفورمها برای تولید و انتشار آثارتوافق کنند.
آقای افراسیابی در خصوص حضور سکوهای مطرح در این نمایشگاه هم گفت: فیلم نت، تماشاخونه، روبیکا، نماوا، (فقط سکوی فیلیمو در این نمایشگاه حضور ندارد) سایر سکوهای تخصصی حوزه کودک و نوجوان مثل دیجی تون، سکوهایی که برای مردمی که علایق دینی دارند بسیار جذاب است، سکوی مربوط به آستان قدس رضوی و دیگر سکوهای دینی و مذهبی در این نمایشگاه حضور دارند، سایر سکوهای مطرح مثل سکوهای حوزه ورزش، سکوهای حوزه آموزش همه در این نمایشگاه وجود دارد، یک تفاوت دیگر این نمایشگاه در مقایسه با سال گذشته وجود تالار هوش مصنوعی در این نمایشگاه است که در این تالار برای مردم مسابقات متنوعی برگزار میکند، آموزشهایی داده میشود که این یک اتفاق خوب و جذاب است هر روز ما در این نمایشگاه یک سری رویداد داریم که این رویدادها به ۳ بخش تقسیم میشود، رویدادهایی که برای مردم است، رویدادهایی که برای فعالان زیست بوم هست و نشستهایی که برای کارشناسان حوزه شبکه نمایش خانگی و رسانههای دیجیتال و صوت و تصویر فراگیر جذاب است، علاوه بر این مسابقههای متعدد و متنوع توسط خود سکوهایی که در این نمایشگاه حضور دارند طراحی شده و همه اینها میتواند یک اتفاق خوب را رقم بزند و نمایشگاه قدرت این را دارد که عموم گروههای مردمی از این نمایشگاه بازدید کنند و پس از بازدید احساس کنند که یک اتفاق خوب برایشان افتاد.
آقای افراسیابی ادامه داد: بازدید از نمایشگاه در محل مصلی تهران رایگان است، ضمن این که از دربهای ورودی نمایشگاه تا محل شبستان که برگزاری نمایشگاه است سرویس هاییهم برای عموم تدارک دیده شده است، سازمان صدا و سیما این نمایشگاه را به صورت ویژهبه عنوان یک رویداد سالانه تبلیغ و ترویج می کند، چون نهاد تنظیم گری صوت و تصویر فراگیر وشبکه نمایش خانگی صدا و سیماست و ساترا زیر مجموعه صدا و سیماست، دو امر مهم برای مادر تمام طول سال اهمیت دارد یکی حوزه نظارت و دیگری حمایت است، یعنی
صدا و سیما خود را ناظر و حامی شبکه نمایش خانگی و صوت و تصویر فراگیر میداند، در حوزه نظارتی هم حتی ما برنامههایی هم داریم در این نمایشگاه برای مسئولین مرتبط با حوزه شبکه نمایش خانگی و صوت و تصویر فراگیر، ما در این نمایشگاه برای مسئولین تبیین میکنیم که ممیزی ساترا و نظارت ساترا دقیقا به چه شکل بوده و چه دستاوردهایی داشته است، ممکن است بعضی از گلایهها از عملکرد ساترا وجود دارد؛ ، اما مسئولان اگر در این نمایشگاه حضور پیدا کنند، میبینند که ساترا چه اقداماتی کرده و چه دستاوردهایی داشته است و ما به حمایت بیشتر نیاز داریم یعنی اگر جایی ضعفی وجود دارد، ما نیاز داریم به این که دستگاهها کمک کنند، آن ضعف معمولا از جاهایی هست که خلاءهایی وجود دارد و این خلاءها اگر پر شود ضعفها برطرف میشود ضمن این که عملکرد فعلی خودمان را در این نمایشگاه ارائه خواهیم کرد و آن را قابل دفاع میدانیم.
آقای افراسیابی در پایان در خصوص جشنواره رصتا که همزمان با نمایشگاه ساترا برگزار میشود هم گفت: یک رویدادی که جای خالی آن محسوس بود، این بود که آثار شبکه نمایش خانگی داوری شود علاوه بر آن در حوزههای دیگر سکوها داوری شوند، سه حوزه دارد جشنواره یک حوزه حوزه محتوایی است که مبنای ما سلامت محتوا است، محتوایی که سالمتر باشد برای خانوادهها قابل استفاده باشد آن سلامت هرقدر بیشتر باشد، آثار نمره بالاتری میگیرند، الان این آثار داوری شده و آثار برتر در حوزه سلامت محتوا انتخاب شدند که در مراسم اختتامیه نمایشگاه و جشنواره که به صورت مشترک برگزار میشوند، آثار برتر در این حوزه معرفی خواهند شد، از منظر خدماتی که سکوها به مردم ارائه میدهند، باز سکوها ارزیابی شدند و در این حوزه هم سکوهای برتر معرفی میشوند، در حوزه امکانات کنترل والدین، امکاناتی که به والدین این امکان را میدهد که بر فعالیت کودک و نوجوان در فضای مجازی نظارت کنند و تعیین کنند که فیلم و سریال و انیمیشنی که نمایش داده میشود متناسب با گروه سنی کودک و نوجوان باشد، این هم بخش سومی است که از سکوهای برتر که این موضوع را جدی گرفتند تقدیر خواهد شد.