اولین بار این قطار با توجه به مطالبه مردم و نیاز به افزایش ظرفیت برای انتقال زائران از تبریز به مشهد به ظرفیت ۳۲۰ مسافر همزمان با ولادت حضرت علی (ع) از ایستگاه خاوران به مقصد مشهد حرکت کرده بود و امروز به صورت رسمی افتتاح شد.
این قطار پنج ستاره توسط بخش خصوصی و با سرمایهگذاری سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی راهاندازی شده و به امکانات بروز رفاهی و بهداشتی برای مسافران مجهز است.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این مراسم با بیان اینکه اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه مرکزی تبریز بزرگترین طرح کریدور شرق به غرب است گفت: این اتصال خط ریلی در قالب پروژه کریدور سرخس تا چشم ثریا مطرح شده و حدود ۲.۴ میلیارد دلار اعتبار فایناس (سرمایه گذار خارجی) با یکی از کشورها برای تکمیل و برقی کردن کل این پروژه درنظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: اکنون وضعیت ریلی کشور مناسب نیست و تنها یک راهکار برای رفع آن وجود دارد و آن هم بهبود وضعیت اقتصادی حمل و نقل ریلی است.
وی با بیان اینکه برای استمرار فعالیتهای حمل و نقل ریلی در کشور لازم است انگیزه برای سرمایه گذاری در این حوزه ارتقا یابد افزود: در طول چهار ماه گذشته گامهای مقدماتی برای بهبود وضعیت اقتصادی در بحث باری و مسافری برداشته شده که آثار آن را در ۲ سال آینده در کشور شاهد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه مشتاقانه به دنبال سرمایه گذاران در حوزه زیرساخت شبکه ریلی و ناوگانها هستیم اظهار کرد: ۲ قرارداد بزرگ زیرساختی و چهار قرارداد حوزه ناوگان تا امروز به امضا رسیده و بزرگترین آن نیز با حضور وزیر راه در تهران امضا میشود.
وی یکی از راههای افزایش سطح خدمات برای مسافران را وارد کردن قطارهای پنج ستاره به چرخه حمل و نقل ریلی عنوان کرد و از راه اندازی قطارهای پنج ستاره در سایر نقاط کشور از جمله یزد و بازگشت قطارهای ۲ طبقه مسیر تهران-مشهد با افزایش سرعت خبر داد.
وی از ساخت خط فرعی ریلی به شبستر خبر داد و گفت: این خط که به زودی به بهره برداری میرسد میتواند سالانه نزدیک به یک میلیون تن بار حمل کند.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی تاکید کرد: بهترین راهکار برای افزایش ایمنی جادهای انتقال بار از جاده به ریل است و قطعا در صورت تحقق این هدف از آمار کشته شدن سالانه هزاران نفر در جادههای کشور کاسته میشود.
وی ادامه داد: امروز در مسیرهای مشخصی که بار سنگین و فوتیهای زیاد دارند برنامه ریزی داریم که طبق تعهدات برنامه هفتم با کمک بخش خصوصی و شرکتهای صاحب بار اقدام به ۲ خطه کردن مسیرهای ریلی کنیم و بخشی از حمل بارهای سنگین را به سمت شبکه ریل بیاوریم.
وی خاطرنشان کرد: استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بیش از ۷۰ درصد ظرفیت مازاد دارند که برای انتقال بار میتوان از آنها استفاده کرد.
سرمست استاندار آذربایجان شرقی در مراسم راهاندازی قطار پنج ستاره تبریز-مشهد به رفع و حل مشکلات آذربایجان شرقی در عرصههای مختلف تاکید کرد و گفت: برنامه داریم تا بخشی از عقب ماندگیهای تاریخی خطه آذربایجان را جبران کنیم و در این راستا میثاق نامه حمایت همه جانبه از سرمایه گذاران در بخشهای مختلف اجتماعی، فرهنگی و عمرانی را با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، رئیس دادگستری استان، اتاق بازرگانی و استانداری استان امضا کردیم.
وی از تکمیل پروژههای نیمه تمام عمرانی استان ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم با اولویت بندی بتوانیم بخشی از پروژههای ناتمام استان را به اتمام برسانیم که یکی از آنها نیز پروژه اتصال خط آهن تبریز به چشمه ثریا است.
وی با تاکید بر اهمیت استفاده بهینه از ریلهای موجود افزود: به رغم فرسودگی خطوط ریلی در کشور و پایین بودن سرعت قطارها اما از این خطوط نیز به صورت بهینه استفاده نمیکنیم.
سرمست از برنامه ریزی برای موضوع گردشگری ریلی از تبریز تا جلفا و استفاده بهینه از شبکه ریلی جهت حمل گردشگر در استان خبر داد.