پخش زنده
امروز: -
سخنگوی دولت گفت: دولت بدون کار کارشناسی، اطلاع و آماده سازی افکار عمومی، تصمیمی برای بنزین نمی گیرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ خانم فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت چهاردهم با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری چهارشنبه شب سیما، به پرسش ها درباره عملکرد شش ماهه دولت پاسخ داد. متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
سؤال: از عمر دولت چهاردهم در طول ماههایی که گذشته است، گذشته است. بپردازیم به اینکه عملکرد دولت چهاردهم، دولت آقای پزشکیان، بعنوان سخنگوی دولت در حوزههای مختلف چگونه میبینید. اگر بخواهید به دولت چهاردهم در تصمیم گیری، در اجراسازی این تصمیمها در وزارتخانههای مختلف، سازمانهای متفاوت، یک نمره بدهید، چه نمرهای میدهید؟
مهاجرانی: در حوزه کسب و کار، اقتصاد، در حوزههای بهداشت و درمان، اعم حوزهها ذینفعان اصلی ما مردم هستند. اگر آن چیزی که باعنوان تلاش و باعنوان برنامه ریزی افراد کابینه دارند روی آن کار میکنند، بخواهم وصل کنم به آن چیزی که مردم حس میکنند، به نظر من میآید که دو نمره متفاوت به دست خواهد آمد. یعنی علی القاعده الان مردم به جهت موضوعاتی که راجع به آنها صحبت میکنیم، من جمله گرانی که وجود داشته است، حتماً نمره خوبی نخواهند داد. ولی یک نکته وجود دارد، شما نمیتوانید وقتی یک بیماری در مسیر درمان قرار دارد، انتظار داشته باشید که در مسیر درمان حتماً الان احساس کند که بهبودی زیادی را حس میکند، چون در مسیر قرار دارد. واقعیت این است که دولت چهاردهم به جهت ناترازیهای متعددی که با آن مواجه است، تصمیمهای سختی را مجبور است که بگیرد و بین تصمیم بد و تصمیم سخت، حتماً تصمیم سخت را انتخاب میکند. به جهت اینکه تصمیم بد، تصمیمی است که ممکن است موضعی احساس شود که دارد حال مان بهتر میشود. دکتر پزشکیان از واژه مُسکن زدن استفاده میکنند که واژه بسیار مناسبی است. به جهت اینکه ایشان از ساختار پزشکی به موضوع نگاه میکنند، میگویند ما خیلی از اوقات مُسکن میزدیم؛ لذا از آنجایی که نمرهای که میخواهم بدهم اینکه من به تلاش نمره بالایی را میدهم ولی میفهمم که آن چیزی که مردم دارند احساس میکنند، نمره بالایی نخواهد بود، بخصوص در حوزه اقتصادی، یعنی این موضوع کاملاً قابل درک است.
سؤال: چه زمانی به این میرسد که مردم هم به شما نمره بالایی بدهند. الان دولت این را میداند، از نگاه سخنران دولت که نگاه مردم چگونه نگاهی است، تلاش در این مسیر یعنی در مسیر درمان بسیاری از موضوعات، مطلوب شدن وضع هم آغاز شده است و ادامه دارد و یک کار مستمر است. چه زمانی این دو نمره به همدیگر نزدیک خواهند شد؟
مهاجرانی: فکر میکنم اگر بخواهیم خوش بینانه، طبق آن چیزی که طبیعتاً ما آن چیزی که پیش روی ما است، پیش روی ما برنامه هفتم است و تمام تلاش دولت بر این است که برنامه هفتم را اجرایی کند و بتواند احکامی را که در برنامه هفتم وجود دارد، با وجود آئین نامههای اجرایی و زیرساخت اجرایی که دارد، به سمت اجرای آن برود. به طور مثال راجع به افزایش قیمت ارز، که یکی از موضوعاتی است که حتماً در سؤالهای شما هم است و باید هم باشد، به جهت اینکه رسانه ملی قاعدتاً باید مطالبه مردم را مطرح کند و قاعدتاً خود من بعنوان سخنگوی دولت، هم باید صدای مردم را بشنوم و هم پاسخ دولت را باید بدهم و باید پل ارتباطی بین دولت و ملت باید باشیم. موضوع ارز موضوعی است که جزء تکالیف دولت طبق برنامه هفتم بود.
یعنی باید این تنوع نرخ ازرها کم میشد. ولی طبیعی است که با اقدامهای اینچنینی که در راستای بهبود وضعیت اقتصاد است، ولی ما شاهد یک افزایشهایی در حوزه نرخ ارز بودیم و طبیعتاً همین کسانی که مردم راجع به آن صحبت میکنند، به طور مثال بازار ارز مبادلهای موضوعی است که در درازمدت به نفع اقتصاد خواهد بود. چون هر جایی که ما تنوع نرخ ارز داریم یا تنوع نرخ هر چیزی را داریم، داریم دست را باز میکنیم برای انواع مفسدههایی که میتواند به وجود بیاید؛ لذا اینکه ما چه زمانی میتوانیم به اینجا برسیم، من فکر میکنم ما خوش بینانه حداقل باید ۲ سال را سپری کنیم تا بتوانیم به وضعیتی به نسبت باثباتی برسیم تا بتوانیم بگوییم الان رسیدهایم به جایی که میتوانیم راجع به موضوعات مختلفی مثل زیرساخت ها، چون عرض کردم، دولت با دسته بندی که انجام داده است، دارد موضوعات را دنبال میکند. اقتصاد دریامحور را دنبال میکند، بهبود وضعیت کسب و کار را به شدت دنبال میکند، کاهش ناترازیهایی که در حوزه انرژی وجود دارد، با سرمایه گذاری در حوزه انرژیهای خورشیدی دارد به شدت دنبال میکند. ولی طبیعتاً هیچکدام از اینها طرحهایی نیست که بگوییم به سرعت بازده خواهد داشت. این ها طرحهایی هستند تا یکی دو سالی باید با این وضعیت جلو برویم تا منتظر باشیم به خروجیهای قابل قبولی برسیم.
سؤال: الان یک زمان ۲ ساله را اشاره کردید که ما میرسیم به وضعیتی که شاید مدنظر مردم باشد. قاعدتاً این ۲ سال برای تک تک مردم در این روزها خیلی زیاد است. به جهت عملکرد دولت چه نمرهای را میدهید؟
مهاجرانی: عملکرد دولت واقعیت این است که اگر بخواهم متوسط کلیت عملکرد دولت را بگویم یعنی از حوزههای فرهنگی، حوزههای فناورانه، حوزههای اقتصادی، همه را روی هم بدهم، حتماً نمره قبولی بالاتر از میانگین را میدهم، به جهت تلاش و نه به جهت آن چیزی که امروز مردم احساس میکنند. من یک مقدار این قضیه را باز کنم، ما موضوع جهاد مدرسه سازی بعنوان یکی از موضوعات جدی که به هر حال اگر ما انتظار این را داریم که بخواهیم در جامعه چیزی به نام توسعه معنادار داشته باشیم، مسیر توسعه و پیشرفت از آموزش میگذرد.. لذا موضوع جهاد مدرسه سازی، موضوع طرح نظام ارجاع در حوزه بهداشت و درمان، اینها موضوعاتی است که به جد در دستور کار دولت است و دارد روی آن کار میکند. اینکه من تأکید میکنم میگویم من در تلاش به دولت نمره خوبی را میدهم، به این جهت است که در این زمینهها واقعاً نمره خوبی میدهم.
سؤال: الان برنامه هفتم را اشاره کردید، براساس قانون برنامه هفتم، دولت باید آئین نامههای مختلفی را برای اجرای برنامه هم تدوین کند و هم ابلاغ کند. برخی مهلت دارند، برخی هم مهلت آن گذشته است. چرا بعضی از آنهایی که باید تدوین و ابلاغ میشدند، این کار در مورد آنها صورت نگرفته است. اگر بخواهیم یک بازه زمانی به ما بدهید، که مثلاً تا این تاریخ، همه آئین نامههای اجرایی اجرای برنامه هفتم ابلاغ خواهد شد، چه خواهیم گفت؟
مهاجرانی: راجع به آئین نامههای اجرایی برنامه هفتم ما تقریباً در هر جلسه دولت، تعدادی از آئین نامه ها، چون آئین نامه موضوعی است که باید با دقت روی آن کار شود، یعنی باید همه زوایای اجرایی آن، آن مداخلاتی را که برخی از آئین نامه ها، دستگاههای مختلف باید روی آن نظر بدهند، فقط در یک دستگاه خلاصه نمیشود، باید دستگاههای مختلف روی آن نظر بدهند. مسیر کار دارد با سرعت و جدیت دنبال میشود، مسیری است که ما تقریباً در هر جلسه دولت، تعدادی از آئین نامهها را به تصویب میرسانند.
اعضای هیئت دولت و مشخصاً در هر جلسه هیئت دولت، یک سیاههای را، یک فهرستی را، از تکالیفی که هنوز واصل نشده است و در وزارتخانهها است، هیئت دولت بررسی میکند، دستگاههایی که باید این کار را انجام میدهند، بررسی میکند و به جد به دنبال این است که بتواند برنامه هفتم را بعنوان برنامه عملیاتی و برنامه اصلی که رئیس جمهور دارند، بتواند آئین نامهها را تکمیل کند.
سؤال: مشخص است که باقی مانده تا چه زمانی ابلاغ خواهد شد؟
مهاجرانی: فکر میکنم تا چند ماه آینده همه موضوعات تمام شود و با جدیتی که از دولت میبینیم امیدوارم که این کار زودتر تمام شود.
سؤال: پنجاهمین جلسه هیئت دولت امروز برگزار شد. مهمترین موضوعی که روی آن بحث و کار شد را بفرمایید؟
مهاجرانی: بله. چند موضوع نه فقط امروز، در این مدت خیلی موضوعات مهمی بود که جا دارد روی آن صحبت کنیم. یکی از آنها حوزه علم و فناوری کشور است. به طور مثال موضوع هوش مصنوعی بعنوان یکی از موضوعاتی که سکوی هوش مصنوعی کشور دارد روی آن کار میشود و امیدواریم که از اردیبهشت ماه با همت بسیار بالایی که معاون علم و فناوری ریاست جمهوری، آقای دکتر افشین دارند، شاهد این باشیم که این سکو به صورت خیلی گسترده دراختیار از دانش آموزان گرفته تا اساتید دانشگاه قرار بگیرد. یعنی دانش آموزان، معلمها و همه افراد در اختیارشان قرار میگیرد. این با شیوه بازی طراحی میشود و میتواند یک سکوی بسیار جامعی برای این موضوع.
موضوع دیگر طراحی یک نئوبانکی است که با همکاری وزیر اقتصاد و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی شده است که به نخبگان کمک میکند به جهت اینکه اعتبار آنها سرمایه نخبگانی آنها باشد نه اینکه سرمایه دیگری را داشته باشد که این جزء موضوعات خیلی مهمی است که در دولت به خروجی رسیده است. یکی دیگر طرح پژوهش یار است که به دانشجویان دکتری که عضو بنیاد نخبگاناند و معدل دروس آنها بالای ۱۷ و نیم باشد، ماهیانه ۱۵ میلیون تومان به آنها داده میشود و اگر که بتوانند مقالههایی را با همان ساختاری که معاونت علمی مشخص کرده است، منتشر کنند و به آن اهداف معاونت علمی کمک کنند، این رقم میتواند حتی میتواند بلاعوض باشد و از اول مهرماه هم این موضوع حتی برای کسانی که نگرفتهاند، قابل پرداخت خواهد بود. اینها جزء موضوعات خیلی جدی است که در حوزه علم و فناوری بعنوان دستاورد میشود روی آن صحبت کرد و واقعاً جزء خروجیهای قابل اتکاء است.
موضوعات دیگر اقتصاد دریامحوری است که رئیس جمهور به شدت دنبال میکنند، خودشان جلسهها را به صورت هفتگی برگزار و دنبال میکنند که مسیرهایی که میتواند ما را به دریا وصل کند و اقتصاد دریامحور را بعنوان یکی از موضوعاتی که به شدت مورد تأکید مقام معظم رهبری است و هم واقعیت این است که ما از مزیت دریا خیلی کم استفاده میکنیم. آن چیزی که میتواند کمک کند که ما یک اقتصاد پویا داشته باشیم را خیلی کم به آن اتکاء میکنیم؛ لذا موضوع اقتصاد دریامحور بعنوان یکی از موضوعات اساسی در دولت به شدت درحال دنبال شدن است. موضوعات گسترش کریدورهای ترانزیتی، از شمال به جنوب و از شرق به غرب، خیلی جدی دنبال میشود. وزیر راه در سفری که به ترکیه داشتند، موضوعات گسترش تعاملهای بین المللی را خیلی خوب دارند دنبال میکنند و جزء موضوعات جدی است.
سؤال: یک نکتهای که بسیار مهم است و در صحبتهای شما بعنوان مهمترین اولویتهای دولت چهاردهم هم ذکر شد، بحث بهبود فضای کسب و کار است. در بهبود فضای کسب و کار یک چالش است که شاید این روزها هم مطرح شد و روی آن کار شد و بحثها و برنامه ریزیهای مختلف در طول سالهای مختلف به خودش اختصاص داده است، صدور مجوزها است. رهبر معظم هم تأکیداتی داشتند هم به مسئولین و هم به بخش خصوصی در نمایشگاه پیشگامان پیشرفت، الان دولت بعنوان یک بازوی اجرایی و بعنوان یک رکن اصلی در تسهیل صدور مجوزها، قرار است چه کاری کند برای تعداد دستگاه باقی ماندهای که باید وصل میشدهاند و وصل نشدهاند و شاید بسیاری از انگیزه، انرژی، هزینه بسیاری از افراد ماحصل وصل نشدن آنها است، اتلاف و هدر رفت آن؟
مهاجرانی: در گزارشی که وزیر ارتباطات در یکی دو هفته گذشته در هیئت دولت ارائه کردند، یکی از موضوعات همین پنجره واحد خدمات بود که کمک میکرد که برای اخذ مجوز.
سؤال: سامانه صدور مجوز کسب و کار؟
مهاجرانی: بله. ما یک پنجره واحد خدمات داریم که خیلی از افرادی که میخواهند مجوزی را بگیرند از طریق پنجره وارد سامانه میشوند و بعد آن وصل میشود به سایر دستگاه ها. ما برخی از اوقات فرآیندهای ما بیش از حد کشدار است، یعنی این موضوعی است که جزء معایب ساختار دیوان سالاری ما است. فرآیندهای ما بیش از حد کشدار است. همین امروز که وزیر نفت گزارش میدادند، یکی از دستورهای رئیس جمهور این بود که چرا اینقدر فرآیندهای ما طولانی است، چرا اینقدر به طور مثال برای بستن یک قرارداد سرمایه گذاری سه سال اتلاف شده است و در برنامه است که این موضوع به حدود چند ماه کاهش پیدا کند. منتها طبیعتاً برای اینکه فرآیند اصلاح شوند، باید یک بار کل فرآیند بازبینی شود، این در دستور کار دولت است که همانطوری که مطالبه مردم است و دستور مقام معظم رهبری هم است.
سؤال: ما یک سامانه صدور مجوز کسب و کاری داریم که بسیاری از دستگاهها وصل شدهاند. برخی از دستگاهها در یک برنامه مفصل راجع به آن صحبت کردهایم، وصل نشدهاند و این تکلیف قانونی بوده است که باید تا اسفندماه ۱۴۰۰ اجرایی میکردند. خیلی از مردم و صاحبان کسب و کارها به دلیل همین موضوع که اینها وصل نشدهاند و همچنان درگیر آن امضاهای طلایی هستند، اتلاف انرژی دارند. دولت در خصوص اینکه این تعداد باقی مانده به سامانه وصل شوند، سامانه صدور مجوز کسب و کار و طبق آن قاعده و طبق آن برنامه زمانبندی کار شود، چه تضمینی میدهد؟
مهاجرانی: تضمین دولت اجرا است، تضمین دولت این است که این را اجرا کند یعنی به سمت این بیاید الا مواردی که موضوعات امنیتی در آنها وجود دارد، مثل موضوعات نظامی. چون برخی از موضوعات نظامی را نمیشود در این فضاها آورد. طبیعتاً بنا به ملاحظاتی باید یک جاهایی این موضوع یعنی ملاحظات اینچنینی هم وجود دارد ولی دولت مصمم است که این کار را انجام بدهد و حتماً این کار انجام خواهد شد. یعنی پیوستن همه دستگاههایی که ذیربط هستند و به نوعی محل ورود دارند برای اینکه در سامانه مجوزها وارد شوند، جزء موضوعات اصلی است که دولت به آن اصرار دارد.
سؤال: برویم سراغ موضوعی که تأثیرش را روی تقریباً ناخواسته یا خواسته روی بسیاری از موضوعات زندگی مردم به صورت عادی میگذارد، موضوع بی ثباتی بازار ارز است. در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت ارز و بی ثباتی بازار ارز بودهایم، اول بفرمایید که علت این بی ثباتی، علت این افزایش چه است و مهمتر از نکته اول، برنامه ریزی دولت است برای اینکه این آرامش برگردد که آرامش به گزینههای مختلف زندگی مردم برگردد؟
مهاجرانی: در برنامه هفتم تکلیفی را برای دولت مشخص کرده است و بانک مرکزی که با راه اندازی سامانه مبادله ارزی کمک کند که خود ارز هم در بازار عرضه و تقاضا قیمت بخورد. یعنی آن کسانی که ارز دارند مثل صادرکنندگان و کسانی که نیاز به ارز دارند هر دو در یک بازار تعیین نرخ بشود و در واقع وارد این کار بشوند این کار هم زمان شده با حدود تقریباً میشود گفت یک ماه پیش این کار صورت گرفت این کار در واقع در دولت به تصویب رسید و گزارشش به دولت داده شد که قرار است این کار صورت بگیرد این کار مشخص شده که میخواهد انجام بشود و کار انجام شد طبیعی بود که با انجام این کار یک مقداری نرخ ارز بالاتر خواهد رفت به جهت جریان عرضه و تقاضایی که وجود دارد.
سوال: یعنی اینکه ما الان این بیثباتی را در بازار ارز دیدیم و شاهدش هستیم به این دلیلی است که شما الان اشاره میکنید؟
مهاجرانی: دلایلش تک عاملی نیست موضوعات این چنینی چند عاملی هستند یکی از موضوعات این است که اصولاً نرخ ارز یک قسمتش تابع جریانات بین المللی است و این موضوعی جهانی است به هرحال ثبات سیاسی و ثبات اقتصادی به هم ربط دارند اینها به هم مرتبطند این قضیه را خیلی مشخص است که در واقع موضوعات سیاستهای بین الملل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به همدیگر کاملاً مرتبط هستند یعنی تنگاتنگ هستند، میگوید اگر میخواهید اقتصادتان را درست بکنید اجتماع را درست کنید این دو تا به هم ربط دارند کاملاً، آن چیزی که به عنوان نرخ ارز امروز در دولت شناخته میشود یعنی در بازارهای رسمی شناخته میشود شصت و خوردهای است آن عددی هست که در سامانه مبادله در واقع شناخته میشود آن چیزی که در بازارهای غیر رسمی خرید و فروش میشود، چون میدانید که حتی ارز مسافرتی هم پشت گیت به مسافر داده میشود باز با همین نرخ ارز است لذا آن چیزی که به عنوان نرخ ارز حدود هشتاد و خردهای خیلی از اوقات شناخته میشود که برخی از اینها ناشی از مداخلات سوداگران هم هست و طبیعتاً روی این موضوع خیلی از اوقات شبکههای بیرونی، دلالان روی این تاثیر میگذارند البته ما همیشه فاصلهای را بین نرخ رسمی و نرخ غیر رسمی داریم توی این موضوع ولی آقای دکتر فرزین فکر میکنم توی این برنامه برای شما توضیحات مفصلی را دادند و الان تقریباً نرخ روی شصت و خردهای تقریباً حدود دو هفتهای هست که ثابت شده.
سوال: قیمت بنزین را میخواهید چکار کنید توی ماههای اخیر یک مصاحبههای انجام شد، سخنرانیهایی برخی از اعضای هیئت دولت انجام دادهاند با موضوع ضرورت اصلاح قیمت بنزین اول بفرمایید که دولت چهاردهم در سال آینده برنامه ریزی اصلاح قیمت بنزین، تغییر قیمت بنزین را در دستور کار قرار دارد و در کنار این موضوع بپردازیم یک چالش مهم دولت چهاردهم بحث ناترازی بنزین برای حل این مشکل چه خواهد کرد؟
مهاجرانی: سؤال بسیار مهم و جدی است نکتهای که وجود دارد این است که حتماً بنزین لیتری هزار و خوردهای، بنزین ارزانی است ولی نکته دیگری که وجود دارد این است که یک نکته را به همه اعضای دولت بارها تکرار کردهاند و خود آقای دکتر پزشکیان هم این موضوع را بارها تاکید کردند بدون کار کارشناسی و بدون آماده سازی اذهان مردم هیچ کاری انجام نخواهیم داد؛ لذا در عین حالی که میدانیم قیمت بنزینی که هست بسیار پایین است ولی بدون این دو زیرساخت، بدون این دوتا شرط هیچ کاری راجع به افزایش قیمت بنزین صورت نخواهد گرفت.
سوال: یعنی دولت تصمیم این اتفاق را دارد با توجه به فراهم شدن این دو تا زیرساخت؟
مهاجرانی: اگر این دوتا زیر ساخت آماده بشود ببینید کار کارشناسی موضوعی است که انجام میشود، موضوع دیگر این هستش که ما باید با مردم به این جمعبندی برسیم، وفاق فقط به معنای یک موضوع سیاسی نیست، وفاق این است که ما به مردم هم به وفاق برسیم و این موضوع، موضوع مهمی است و ما باید بتوانیم مردم را توی این قضیه همسو بکنیم با دولت، بنزین هواپیما دارد لیتری ششصد تومان به فروش میرسد یعنی ده لیتر بنزین هواپیما میشود شش هزار تومان این عدد خیلی عدد عجیبی است.
یعنی ما با یک ناترازی، یک بیتدبیری در مدیریت منابع انرژی مان مواجه هستیم به هر حال بنزین هواپیما تولیدش خیلی گرانتر است. ما داریم هزینههای هنگفتی را برای بنزین صرف میکنیم ولی این به این معنا نیست که میخواهیم فردا گرانش بکنیم، یقیناً بدون کار کارشناسی و بدون آماده سازی و بدون اجماع با مردم، بدون گفتوگوی با مردم هیچ کاری در راستای افزایش قیمت صورت نخواهد گرفت هر چند این کار لازم است.
سوال: در این لزوم مدیریت هزینهها را در حوزههای مختلف کنترل خواهید کرد، چون تجربه حالا عموم مردم این هست محض این که اصلاح قیمت بنزین انجام شود قیمت بسیاری از چیزها شاید گران خواهد شد، شاید مردم هم میدانند که قیمت بنزین، بحث مؤلفههای انرژی باید به کمک دولت بیایند باید در کنار نظام باشند، اما یک نگرانی و شاید دغدغه مردم این باشد که به محض این اتفاق بسیاری از مولفههای زندگی آنها درگیر این اتفاق میشود و الان برنامهریزی دولت در آن کار کارشناسی که شما اشاره میکنید و در این لزومی که تاکید دارید چیست؟
مهاجرانی: دقیقاً هم نکتهای که شما فرمودید میدانیم که مردم این تجربه را دارند و طبیعتاً با افزایش قیمتهایی که مردم در طول این چند سال تجربه کردهاند به جز یک دوره، دوره اول آقای روحانی بقیه این ایام ما مدام تورم هایمان، تورمهای بالایی بوده. طبیعی است که مردم این حس را داشته باشند، چیز عجیبی نیست کاملاً برداشت شان، برداشت درستی است به همین دلیل هم هست که عرض کردم باید این کارها انجام بشود که چک کنیم که با افزایش قیمت بنزین اگر خواست صورت بگیرد افزایش قیمتها دیگری بر مردم تحمیل نشود؛ لذا به دنبال سناریوها و راههای مختلف هستیم، سناریو طرح نیست، سناریو یک واژه دیگر دارد این از واژگانی است که میخواهم فرهنگستان کمک بکند، چون این واژه، واژه را باید استفاده کنیم درست است واژه مهمی است، سناریوهای مختلفی را باید دنبال بکنیم که چه کنیم که با افزایش بنزین افزایش قیمتهای دیگری روی سر مردم تحمیل نشود.
سوال: برویم سراغ بحثی که این روزها در حال محافل سیاسی خیلی مطرح بود ما هم در گفتگوی ویژه راجع به آن صحبت کردیم. درخواست رئیس جمهور و موافقت رهبری را در پی داشت برای طرح شدن مجدد و مکررش در مجمع تشخیص مصلحت نظام، بحث افای تی اف حالا برخیها نظرات موافق و مخالفان در این بحث بسیار زیاد هستش اشاره میکنیم معتقد هستند که در شرایطی که تحریمها علیه ایران پا برجاست پذیرش این کنوانسیونها خودش میتواند خود تحریمی باشد و با وجود پذیرش این کنوانسیونها هیچ تضمینی وجود ندارد جمهوری اسلامی ایران از فهرست سیاه افای تی اف خارج بشود. من میخواهم به عنوان سخنگوی دولت این سؤال را پاسخ بدهید که دولت تضمین میدهد که در صورت پذیرش پالرمو و سی اف تی ایران از فهرست سیاه افای تی اف خارج بشود؟
مهاجرانی: دوتا معاهده هست سی اف تی و پالرمو هیچکدامش را انجام نمیدهیم. پولشویی و کمک به تروریسم هیچکدام را ما انجام نمیدهیم، ما کجا پولشویی میکنیم بانکهای ما پولشویی میکنند، خوب نمیکنند شما موقعی که میخواهید بروید یک وام بگیرید یک فرم میگذارند جلوی شما که توی آن نوشته من تعهد میکنم حتماً همه افراد حقیقی هم تجربه این موضوع را دارند مگر ما پولشویی میکنیم؟ چرا وقتی ما پولشویی نمیکنیم باید هزینه کاری را بپردازیم که انجام نمیدهیم ما اصلا موضوع افای تی اف را بگذاریم کنار چرا واقعاً وقتی ما کاری انجام نمیدهیم باید هزینهاش را بپردازیم واقعاً ما این کار را انجام نمیدهیم.
بعد ما به تروریسم کمک نمیکنیم مگر غیر از این است لذاست اصلاً الان موضوع افای تی اف کنار این دو تا معاهده دو تا هزینهای است که دارد تحمیل میشود برای اعمالی که ما انجام نمیدهیم. الان موضوع این است اصلا افای تی اف را بگذاریم کنار ولی نکته دیگر این هستش که کشورهای حوزه بریکس هم که ما با آنها بناست با سفرهای رئیسجمهور که توی این ایام خیلی به جد دنبال کردهاند و معاهدههای هایی که بسته شده ما اگر بنا باشد با این کشورها هم کار بکنیم و این معاهدهها را نپذیرفته باشیم با بانکهای آنها هم نمیتوانیم کار بکنیم، چون به هرحال ما در تعاملات جهانی مان حتی با کشورهای همسایه مان حتی با کشورهای حوزه خودمان با کشورهایی که با آنها مرز مشترک داریم با آنها هم باید تعهد کنیم که ما پول شویی نمیکنیم، لذا موضوع اینجاست موضوع صرف اینکه دولت تعهد میدهد با افای تی اف ما از لیست سیاه خارج میشویم و نمیشویم موضوع دیگری است الان موضوع اینجاست که ما اگر راجع به برخی از این معاهدهها بیشتر از این بخواهیم تعلل بکنیم امکان همکاری بانکهای ما بانکها کشورهایی که عضو تعهداتی هستند و کنوانسیونهای هستند که با ما مشترکات دارند مثل شانگهای، مثل اوراسیا، مثل بریکس آنها هم نمیتونیم کار بکنیم به جهت این که ماداریم اذعان میکنیم ما داریم پولشویی میکنیم ولی ما این را انجام نمیدهیم.
سوال: و در بخشهای افای تی اف؟
مهاجرانی: عرض میکنم این موضوع دیگری است الان این دو تا خیلی مهم است یعنی سی اف تی و پالرمو این دوتا فعلا مهم است.
سوال: تضمینی که دولت میدهد اگر این اتفاقها بیفتد جمهوری اسلامی ایران از فهرست سیاه افای تی اف خارج بشوند؟
مهاجرانی: این فرایند خیلی به تحفه العینی محقق نخواهد شد این فرآیند زمان بر است. یعنی فرآیندی که ما بخواهیم از لیست سیاه در بیاییم به تحفه العین محقق نمیشود ولی حداقلش این است که راهمان برای ارتباط با بانکهای کشورهای دوست و هم سوی ما باز خواهد شد.
سوال: یعنی ما دستاوردش را در حوزه اقتصاد خواهیم دید؟
مهاجرانی: حتماً وقتی که ما امکان تعاملات بینالمللی مان با کشورهای دوست با کشورهایی که عرض میکنم با آنها معاهده داریم.
سوال: این را به جهت پرسیدم من اسم نمیبرم، برخی از مطالب و برخی از سخنرانیهای همین اعضای هیئت دولت یادم افتاد که شاید اشاره شده بود که تضمینی وجود ندارد که این اتفاقها بیفتد، وضعیت اقتصاد بهتر شود. میخواهم بپردازم به اینکه آیا تضمینی وجود دارد با پذیرش اینها و اتفاقهایی که شما الان اشاره کردید جمهوری اسلامی ایران از لیست اف تی اف خارج بشود؟ و اقتصاد بهتر بشود؟
مهاجرانی: تمام اقداماتی که دولت دارد انجام میدهد برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور است نه برای چیز دیگری. ما برای خوشایند و یا بدایند دیگران کاری انجام نمیدهیم ما برای منافع ملی مان هست که داریم کار انجام میدهیم ما برای کم کردن فشار بر مردم است که داریم این کار را انجام میدهیم البته که دولت درک میکند که وقتی حقوق این قدر است، تورم این قدر است، مردم چه میکشند. آقای دکتر پزشکیان در جلسهای نیست که حضور پیدا بکنند این را دارم میگویم واقعاً دارم میگویم بههیچعنوان نمیخواهم از الفاظی شبیه به قسم استفاده کنم وگرنه حتماً این کار را میکردم، چون خیلی راحت میشود این کار را انجام داد که بگویم والله این را میشود گفت که آقای دکتر پزشکیان در هیچ جلسهای نیست که نگویند این تصمیم گیری به معیشت مردم فکر کردید لذا طبیعی است که تمام تصمیمات دولت در راستای بهبود اقتصاد، در راستای گسترش کسب و کار، در راستای بهبود وضعیت معیشت مردم است. حتماً در این موضوع هم همین است ما هیچ کاری به خوشایند و بدایند دیگران نداریم فقط برای مردم داریم این کار را انجام میدهیم.
سوال: برویم سراغ مجلس شورای اسلامی، فضای حاکم بر خانه دولت این روزها و انتقادهایی که به دولت میشود از سوی برخی جریانهای سیاسی به موضوعات مختلف مثلاً انتصابها و خوب این حق طبیعی مجلس و نمایندگان خانه ملت هست ولی نکته مهمتر که بر میگردد به سرفصل تشکیل دولت آقای پزشکیان موزه وحدت ملی، وفاق ملی که شما هم توی صحبت هایتان تاکید دارید از نگاه ایشان از نگاه به هیئت دولت چهاردهم بحث تعامل دولت با مجلس برای حل این موضوعات، برای رسیدن به یک زبان مشترک هست که آنچه که مطرح میشود منجر نشود به یک شکاف و یک اختلاف سلیقه بسیار ضربه زننده به سفره و معیشت و ساختار مردم. چطور این مسئله را مدیریت خواهید کرد؟
مهاجرانی: طبیعتاً مجلس به عنوان نهادی که با رای مردم تک تک افرادی که روی آن صندلیها محترم و مقدسی که به ازای هر کدام شان چندین شهید داده شده نشستند این افراد با رای مردم آمدند و طبیعی است و بدیهی است که حق داشته باشند که مدافع حقوق مردم باشند و از این بابت چه از حق استیضاح گرفته تا حق نظر دادن طبیعتاً حق این افراد هست کسی به هیچ عنوان نه منکر این حق است و نه میتواند طبیعتاً منکر این حق باشد این نکته، نکته اول.
نکته دوم اینکه همه افرادی که در نظام دارند فعالیت میکنند اعم از قوای مختلف، اعم از قوه مقننه و قوه قضاییه و قوه مجریه فقط یک دغدغه را دارند و حتما همه این دغدغه اصلش روی مردم است بدیهی است که تفاوت سلیقهها نباید ما را به این سمت ببرد که بخواهیم در راستای خدایی نکرده منافع مردم با هم زاویه پیدا بکنیم، طبیعی است قرار نیست همه افراد یک جور نگاه بکنند ولی مسلماً در راستای منافع مردم همه ماها باید به آن چیزی که عقلانیت حکم میکند و به آن چیزی که خرد جمعی در ما را راهنمایی میکند و مقام معظم رهبری توی این زمینه واقعاً راهگشا هستند. همیشه راهبری بسیار خردمندانهای دارند لذا تعامل با مجلس خوب دارد صورت میگیرد و جای نگرانی وجود ندارد.
سوال: برویم سراغ یک اتفاقی که این روزها یکی از موضوعات مورد پرسش هم از شما بود بعد از جلسه هیئت دولت وقتی در جمع خبرنگاران قرار گرفتید شعار دولت آقای پزشکیان اظهارات اخیر آقای ظریف، فضای انتقادی که به این موضوع به وجود آمده ذیل همان شعاری که آقای پزشکان همیشه در زمانی که نامزد بودند در ریاست جمهوری، زمانی که به عنوان رئیسجمهور منتخب انتخاب شدند و الان که در جریان امورات اجرایی دولت قرار دارند و روی آن تاکید میکند خیلیها عنوان میکنند اظهارات آقای ظریف خلاف سر فصل شعارهای دولت چهارده هم هست و این فضا تشکیل شده راجع به اظهارات آقای ظریف چه تحلیلی دارید؟
مهاجرانی: هر کسی که میخواهد راجع به صحبتهای دیگری قضاوت بکند قاعدتاً باید همه آن صحبتها را بشنود. قاعدتاً اظهار نظر کردن راجع به برشی از صحبتهای یک فرد کار منطقی نیست، یعنی وقتی که سؤالی پرسیده میشود و این سؤال یک مقدمهای دارد یک بدنهای دارد یک نتیجهگیری دارد و اینها را باید با هم دید که بعید است کسی صحبتهای ایشان را کامل گوش بدهد و نگاهی به جز اینکه ایشان یکی از سرمایههای نظام جمهوری اسلامی ایران است داشته باشد؛ لذا من همه کسانی را که نسبت به صحبتهای ایشان نقد دارند دعوت میکنم به این که این صحبتها را کامل گوش بدهند و بعد آن وقت راجع به این موضوع نظر بدهند طبیعتاً آقای دکتر ظریف هشت سال وزیر امور خارجه ایران بودند این به این معناست که ایشان در امر اجرای سیاست خارجی که موضوع بسیار بسیار مهمی هم هست طبیعتاً مورد اعتماد نظام بودند باید مراقبت بکنیم که در قضاوت خدایی نکرده نلغزیم.
سوال: جمع بندی بفرمایید ضمن این مردم منتظرند از شما یا خبر خوش بشنوند یا تصمیمگیری در مورد کنترل گرانیها و موضوع مهم اشتغال؟
مهاجرانی: موضوع پانزده همت را که با تصویب دولت برای کالا برگ و برای کمکهای معیشتی در نظرگرفته شد را فکر میکنم که مهم باشد راجع به آن صحبت بکنیم امیدوار هستیم که این برود به این سمت بتواند تداوم داشته باشد و کمک بکند به حوزه معیشت مردم.
سوال: کی تعلق میگیرد چه زمانی؟
مهاجرانی: مصوب شده، ظرف همین چند روز آینده امورش انجام خواهد شد.