پخش زنده
امروز: -
رئیس جمعیت پیشگیری از خودکشی ایران بر ضرورت تعامل سینما و متخصصان، برای تولید آثار سینمایی با رویکرد سلامت روان تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما: حمید یعقوبی با اشاره به تاثیر سینما بر سلامت روان، تعامل بیشتر میان سینماگران و روانشناسان را خواستار شد و گفت: با توجه به تأثیر مثبت و منفی رسانهها بر جامعه، ارتقای سواد روانشناختی در تولید آثار سینمایی ضروری است.
رئیس جمعیت پیشگیری از خودکشی ایران افزود: سینما، رسانهای پرنفوذ و تاثیرگذار است؛ این رسانه نسبت به تئاتر، رادیو یا تلویزیون مخاطب خاص خود را دارد به همین دلیل، پیامهایی که از آثار سینمایی منتقل میشود، نقش بسزایی در شکلدهی به نگرشهای جامعه دارد.
حمید یعقوبی گفت: برخی آثار به گونهای ساخته میشوند که فقط جنبههای منفی و تاریک اختلالات روان را به نمایش میگذارند در نتیجه، پیامدهای منفی این آثار میتواند تأثیرات بلندمدتی بر سلامت روان مخاطبان داشته باشد از این رو فیلمسازان باید در مراحل اولیه تولید با روانشناسان، روانپزشکان و سایر متخصصان مشورت کنند.
رئیس جمعیت پیشگیری از خودکشی ایران، گفت: پیامرسانی رسانهای قوی است؛ سینما، به عنوان یکی از پرنفوذترین رسانهها، دارای تأثیر عمیقی بر نگرشها و رفتارهای جامعه است، اما آیا جامعه روانشناسان تاکنون اندیشیده که چگونه میتواند با سینماگران تعامل کند؟ در حال حاضر، سازمان نظام روانشناسی و انجمنهای علمی ما فاقد ارتباط نظاممند و منسجمی هستند. شاید این وظیفهای باشد که بر عهده «خانه سینما» گذاشته شود؛ به این معنا که سینماگران در قالب نشستهای تخصصی با انجمنهای روانشناسی، سازمان صنف نظام روانشناسی و وزارت ارشاد گرد هم آیند و زبانی مشترک برای ارائه صحیح محتوا ایجاد کنند.
حمید یعقوبی گفت: سواد روانشناختی سینماگران باید افزایش یابد، همانطور که سواد هنری روانشناسان نیز باید بهبود یابد، تا بتوانیم زبان مشترکی برای ارائه محتوا ایجاد کنیم؛ این زبان مشترک موجب میشود که مشورتهای ارائه شده لطمهای به ارزشهای انسانی وارد نکند؛ هدف نهایی باید این باشد که سینما و سایر رسانهها بتوانند حسهای انسانی مانند مهربانی، جوانمردی، صداقت و اصالت را به شیوهای متعادل و عمیق به مخاطب منتقل کنند؛ این حسها نیازمند خلق فضایی کمدی یا شاد نیستند، بلکه باید در کنار ارزشهای هنری، حس خوبی در بیننده ایجاد کنند.
رئیس جمعیت پیشگیری از خودکشی ایران، گفت: در حوزهای مانند ارائه خبرها درباره خودکشی، رسانهها میتوانند اثرات مثبت و منفی داشته باشند.
حمید یعقوبی افزود: امروزه تربیت نسل جدید دیگر فقط به دست خانواده و مدارس صورت نمیگیرد؛ بلکه فضای مجازی نیز سهم بسزایی در شکلگیری دیدگاههای آنان دارد. بنابراین، مسئولیت رسانهها در ارائه محتوای دقیق و معتبر بیش از پیش احساس میشود. آموزش تفکر انتقادی به فرزندان و مخاطبان، امری حیاتی است تا بتوانند اطلاعات فیک را از منابع معتبر تمییز دهند.
رئیس جمعیت پیشگیری از خودکشی ایران، گفت: در نهایت، رسانهها بهویژه در مباحث حساس مانند خودکشی باید در ارائه محتوا دقت ویژهای به خرج دهند. اگر در تیترها و متن خبر، به طور افراطی به جزئیات منفی و سرایت روشهای منفی پرداخته شود، مخاطب ممکن است دچار آسیبهای روانی عمیقی شود. در مقابل، ارائه علائم هشداردهنده و راهکارهای حمایتی میتواند به شکل مثبت تأثیرگذار باشد. این نکته نشان میدهد که رسانهها در انتقال پیامها، نه تنها باید به تأثیرات هنری و بصری فکر کنند، بلکه باید جنبههای روانشناختی و انسانی آن را نیز در نظر بگیرند.
یعقوبی ابراز امیدواری کرد: سینماگران و رسانهنگاران با درک مسئولیتهای اجتماعی خود، در تعامل با متخصصان روانشناسی و روانپزشکی و دیگر نهادهای مرتبط، زبان مشترکی برای ارائه محتوا ایجاد کنند تا بتوانند به بهبود سلامت روان جامعه کمک کنند؛ تنها از این طریق است که رسانهها میتوانند اثرات منفی را کاهش دهد و پیامهای سازنده و انسانی را به مخاطبان خود منتقل کنند.