• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۵۶۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۰
اجتماعی » حقوقی و قضایی

ثبت ۵ هزار و ۳۴ درخواست مردمی در سامانه سامع

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه گفت: در آبان امسال ۵ هزار و ۳۴ درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه (سامع) ثبت شده است.

ثبت ۵ هزار و ۳۴ درخواست مردمی در سامانه سامع

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و به‌طور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه، مجتمع‌های قضائی، دادگستری کل استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار می‌شود تا مردم مشکلات و دغدغه‌های خود را با مسئولان قضائی در میان بگذارند. بر همین اساس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه بیش از سایر ادارات و برخی نهاد‌های قضائی، عمده‌ترین مشکلات قضائی را استماع و به افراد، نهاد‌ها و مراجع ذی‌ربط انتقال می‌دهد به‌طوری‌که بیشترین درخواست‌های مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضائیه و مسئولین عالی قضائی است.

بسیاری از مردم به اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه مراجعه می‌کنند و خواستار دیدار با معاونان، مسئولان عالی‌رتبه و شخص رئیس قوه هستند بنابراین خواسته‌های خود را به قضات مستقر و یا کارشناسان حقوقی مطرح کرده و بسیاری از آن خواسته‌ها را جهت ضبط مطالب، به رشته تحریر درمی‌آورند.

میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و به‌طور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه، مجتمع‌های قضائی، دادگستری کل استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار می‌شود که غیر از کم کردن فاصله مردم با مسئولان قضائی به شهروندانی که مسافت طولانی با مراکز قضائی دارند، کمک می‌کند تا در این جلسات بتوانند مشکلات و دغدغه‌های خود را با مسئولان قضائی در میان بگذارند.

موارد مهم، قابل‌تأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیرکل ارتباطات مردمی یا استحضار رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه می‌رسد. وجود این نهاد به‌منظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و درد و دل‌های مردم بوده فی‌نفسه ارزشمند است.

در همین راستا حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۴، در ادامه دیدار‌های مردمی خود با هدف رسیدگی به مسائل و مشکلات مراجعان به دستگاه قضائی و همچنین آسیب‌شناسی روند‌ها و رویه‌های موجود در واحد‌های قضائی، با حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه به درخواست‌های حقوقی و قضائی مراجعان رسیدگی کرد و گفت: آگاهی‌بخش حقوقی و افزایش اطلاعات و دانش مردم در حوزه مسائل و موضوعات قضائی و حقوقی، یک اصل اساسی و بسیار حائز اهمیت است؛ در همین ملاقات‌های امروز، من متوجه شدم که بسیاری از شما عزیزان، چنانچه از آگاهی لازم در حوزه مسائل حقوقی و قضائی برخوردار بودید، در سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌هایی که داشتید، متضرر و مغبون نمی‌شدید. به هر ترتیب، افزایش آگاهی و دانش حقوقی و قضائی شما مردم، هم وظیفه ما در دستگاه قضائی و هم وظیفه نظام رسانه‌ای کشور است؛ خود شما بزرگواران نیز نسبت به افزایش اطلاعات حقوقی و قضائی خود و دوستان و آشنایانتان نیز جهد و کوشش داشته باشید.

وی ادامه داد که علاوه بر فقدان اطلاعات و دانش حقوقی و قضائی که بعضاً منجر به سوء‌استفاده و کلاهبرداری از افراد می‌شود، مقوله‌ی دیگر، غفلت کردن افراد است؛ گاهی فرد بدون اخذ تضامین کافی و انعقاد قرارداد متقن و مستحکم، مبالغ معتنابهی پول را در اختیار دیگری قرار می‌دهد و اینچنین، پول و سرمایه او به یغما می‌رود. همگان باید هشیار باشیم و اعتماد بی‌جا به کسی نداشته باشیم.

ارشاد حضوری مراجعان در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه

سید علی‌اصغر رفاهی درباره ملاقات‌های مردمی صورت گرفته در آبان ماه سال ۱۴۰۴ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه، اظهار کرد: از رویکرد‌های واحد پاسخگویی، توجه عمیق‌تر و بیشتر به جنبه‌های حقوقی مسائل مطروحه و ارشاد متقاضیان است. واحد ارشاد و معاضدت حقوقی در حال حاضر علاوه بر قضات متعدد مستقر در این اداره کل، یک کارشناس حقوقی ثابت نیز در مجموعه وجود دارد که نسبت به راهنمایی و ارشاد حقوقیِ مراجعین اقدام می‌کند.

وی افزود: درباره مراجعان حضوری، نتیجه نامه‌نگاری‌ها به استان دریافت و درباره مکاتبات صورت پذیرفته و همچنین پاسخ‌هایی که از استان‌ها به این اداره کل ارسال می‌شود و جهت پرهیز از حضور مراجعان، واحد پاسخگویی تلفنی به مردم نیز تعبیه شده است.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه بیان کرد: در آبان ماه ۱۴۰۴ برای ۳ هزار و ۴۸۵ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضائی منعکس‌شده است.

رفاهی ادامه داد: میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور به‌صورت حضوری در این ماه ۱۰ دقیقه بوده است.

پاسخگویی تلفنی

وی بیان کرد: به‌منظور اطلاع‌رسانی به مراجعان و چگونگی اطلاع آنها از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبه‌ای انجام‌شده بابت درخواست آنها، شماره تلفن ۱۲۹، گزینه ۴ در نظر گرفته‌شده است، مراجعان حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از تاریخ مراجعه می‌توانند با گرفتن این شماره از مکاتبه انجام شده درباره درخواست‌های خود با خبر شده و شماره، تاریخ و نام مرجع مکاتبه شده را دریافت و نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام کنند.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار کرد: در آبان ماه مجموعاً تعداد ۵۴۲ مورد تماس تلفنی (به مدت زمان هزار و ۵۴۲ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار شده و شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافت‌کننده درخواست به متقاضیان اعلام‌شده است.

درخواست‌های مردمی ثبت‌شده در تارنمای سامع

رفاهی ادامه داد: در ماه‌های اخیر و در پی همکاری‌های گسترده‌ی مراجع قضائی (به‌ویژه شهرستان‌ها) و نهاد‌های تابعه با اداره کل ارتباطات مردمی درباره ارجاعات سامع، به‌طور مرتب پاسخ‌های متعددی مربوط به درخواست‌های مردمی از این مراجع دریافت می‌شود که این پاسخ‌ها توسط کارشناسان بخش سامع، ملاحظه و در صورت لزوم کل یا قسمت‌هایی از پاسخ دریافتی به اطلاع متقاضی رسانده می‌شود.

وی بیان کرد: در آبان ماه ۱۴۰۴ تعداد ۵ هزار و ۳۴ مورد درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه (سامع) ثبت شده است.

تعداد افراد ملاقات شده توسط حوزه مدیریت و رؤسای ادارات

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه، گفت: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت می‌شوند. در همین زمینه مدیر کل ارتباطات مردمی از ساعت ۷ صبح الی ۱۷ فقط به ملاقات و دیدار مردمی می‌پردازد. همچنین برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیرمجموعه هدایت می‌شوند. علاوه بر این، معمولاً نمایندگان تجمع‌کنندگان نیز جهت پیگیری خواسته خویش مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقات‌ها مراجعه می‌کنند.

رفاهی بیان کرد: تعداد افراد ملاقات شده توسط مدیرکل ۸۱۳ نفر، معاون مدیرکل ۱۸۹ نفر، رئیس اداره ارتباطات و ملاقات‌ها ۷۶ نفر، رئیس اداره بررسی و ارشاد قضائی ۲۶۰ نفر، رئیس اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۳۸ نفر، رئیس اداره پاسخگویی ۲ هزار و ۴۸۵ نفر، قضات مستقر در اداره پاسخگویی هزار و ۸۶۰ نفر، کارشناس قضائی واحد پاسخگویی ۳۰۶ نفر که در مجموع ۶ هزار و ۲۷ نفر ملاقات شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی سمنان
فراهم شدن زمینه آزادی ۸ زندانی در خاتم
عاملان تیراندازی در مراسم فاتحه‌خوانی در دام پلیس ماهشهر
رعایت حقوق شهروندی در تمام مراحل رسیدگی الزامی است
اطلاعیه قطع گاز در برخی مناطق شهر کرمانشاه
نرخ باسوادی افراد ۱۵ سال در خراسان رضوی، ۹۲ و دو دهم درصد
برگزاری جشنواره بادبادک ها در سراوان
ماه رجب ، ماه خود سازی و بندگی
سروآباد میزبان جشنواره ژوانگه ی ژیان
مرمت مسجد جامع دزفول
وضعیت فعالیت مدارس در چهارمحال و بختیاری
فولادسیرجان صدرنشین جدید لیگ برتر والیبال
تعزیرات حکومتی: قیمت مصوب شیر ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان است
هشدار آلودگی برای تهران
زنگ هشدار مصرف گاز در کشور؛ ۶۷۲ میلیون متر مکعب در ۲۴ ساعت
نزدیک شدن اروپای منزوی به روسیه 
فیلم نامه‌ای که کتاب شد
افزایش ورودی پرونده‌ها در دادگاه‌های صلح جنوب استان کرمان
برداشت ۵۶ کیلوگرم طلای سرخ در بیضا
سعید اسماعیلی برنده جایزه مسلط‌ترین فرنگی کار جهان شد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
فردا ادارات و مدارس با تأخیر آغاز به کار می‌کنند
فارسی ها فردا با ۱.۵ ساعت تأخیر سرکار می روند
پایان مهلت ثبت‌نام یازدهمین مرحله فروش محصولات ایران‌خودرو
سردار وحیدی: همه تحولات منطقه‌ای را زیر نظر داریم
۳۰۰۰ اتوبوس جدید تا سال آینده وارد ناوگان کشور می‌شود
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
قالیباف: اولویت با ترمیم کابینه توسط دولت است
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین
بارش باران در شمال شرق کشور، امروز ۳۰ آذر
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۳۰ آذر
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه
یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران باردار واریز شد
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۲ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
زنگ خطر همه گیری آنفلوانزا در فارس  (۱ نظر)
اعلام سامانه ثبت اطلاعات منازل خسارت دیده از سیل در روستا‌های هرمزگان  (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)