پخش زنده
امروز: -
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید به سمتی برویم که کسانی که در تهران تردد دائمی دارند تنها از مراکز پایتخت معاینه فنی بگیرند.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مهدی چمران امروز در سیصد و شانزدهمین جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز گزارش رئیس ستاد معاینه فنی در شورا ارائه خواهد شد، اظهار کرد: برنامههای خوبی در این ستاد تنظیم شده که مقرر شد گزارش آن در صحن ارائه شود.
وی در رابطه با اثرگذاری معاینه فنی بر کاهش آلودگی هوا گفت: با تنظیم وقت قبلی در سامانه معاینه فنی صفهای طولانی یا از بین رفته یا بسیار کاهش یافته است. البته همکاری پلیس راهنمایی در این زمینه ضروری است که قوانین را اجرایی کند.
معاینه فنی شهرهای اطراف تهران در حد تهران نیست
چمران افزود: قانونی که در کشور قابل هضم نیست این است که متاسفانه معاینه فنی شهرهای اطراف تهران در حد تهران نیست، اما برگه تاییدش قابل قبول است و افراد در شهرهای دور و نزدیک معاینه فنی میگیرند و در تهران تردد میکنند، در حالی که اتومبیل آنها از شرایط خوبی برخوردار نیست.
رئیس شورای شهر تهران گفت: پلیس خودروهای دودزا را چه معاینه فنی داشته باشند چه نه، توقیف میکند. ما به سمتی میرویم که کسانی که در تهران تردد دائمی دارند تنها از مراکز پایتخت معاینه فنی بگیرند.
درخصوص طرح ترافیک خودروهای دارای پلاک شهرستان برداشت نامناسب شده است
چمران همچنین تصریح کرد: موضوع طرح ترافیک خودروهای دارای پلاک شهرستان در محدوده مرکزی شهر مطرح شد که با حواشی هم همراه بود. این موضوع در کش و قوس هیئت حل اختلاف قرار گرفته و ما توضیح میدهیم که برداشت نامناسب شده است.
وی ادامه داد: اتومبیلهایی که در تهران تردد میکنند باید معاینه فنی بهتری داشته باشند، چون با آلودگی هوای بیشتری مواجه هستیم.
چمران افزود: پلیس راهنمایی هرکسی را که معاینه فنی نداشته باشد باید مورد برخورد قرار دهد و در تهران باید سختگیریها بیشتر باشد.
دوربینها تعمیر و تعویض شده و شرایط قبل را ندارد
رئیس شورای شهر تهران گفت: تعداد زیادی از دوربینها تعمیر و تعویض شده و شرایط قبل را ندارد، اما ما تاکید داریم که استفاده بهتر و بیشتری صورت بگیرد تا تصاویر ثبت شده دقیقتری داشته باشیم.
تقدیر سخنگوی شورای شهر از شهرداری تهران برای احداث پردیس تئاتر بوستان هنرمندان
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه چندی پیش هنرمندان خواستار گسترش فضای تماشاخانه ایرانشهر از شهردار شده بودند، گفت: عملیات پردیس تئاتر بوستان هنرمندان اتفاق خوبی بود که بر اساس پیش بینیها میتواند تا ۶ ماه آینده در اختیار شهروندان قرار بگیرد که جای تقدیر از سازمان فرهنگی و هنری و شهرداری منطقه ۶ و همچنین ارتش جمهوری اسلامی دارد.
علیرضا نادعلی در سیصد و شانزدهمین جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه روز پنج شنبه عملیات پردیس تئاتر بوستان هنرمندان آغاز شد، اظهار کرد: در شمال بوستان هنرمندان در منطقه ۶ تماشاخانه ایرانشهر را داریم که متعلق به سازمان فرهنگی و هنری است و رایزنی بسیاری توسط شهردار تهران با ارتش انجام شد و به دنبال آن ۶ هزار مترمربع در اختیار شهرداری منطقه ۶ قرار گرفت که مجموعههای نمایشی را به فضای موجود الحاق کند.
وی افزود: این ۶ هزار مترمربع به مجموعههای سازمان فرهنگی و هنری میافزاید و ۲ هزار صندلی نیز به ظرفیت هنرهای نمایشی تهران اضافه میشود.
نادعلی با بیان اینکه چندی پیش هنرمندان خواستار گسترش فضای تماشاخانه ایرانشهر از شهردار شده بودند، گفت: این اتفاق خوبی بود که بر اساس پیش بینیها میتواند تا ۶ ماه آینده در اختیار شهروندان قرار بگیرد که جای تقدیر از سازمان فرهنگی و هنری و شهرداری منطقه ۶ و همچنین ارتش جمهوری اسلامی دارد.کیفیت آب تهران استاندارد است
در ادامه نشست شورای شهر، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه ۸ درصد آب کشور در بخش شرب و بهداشتی، ۲ درصد در حوزه صنعت و نزدیک به ۹۰ درصد در حوزه کشاورزی مصرف میشود، گفت: به سند ملی آب نیاز داریم که وظایف دستگاهها در آن مشخص باشد.
مهدی پیرهادی با بیان اینکه چند ماه بیشتر تا وضعیت بحرانی آب در تابستان فاصله نداریم، اظهار کرد: باید تذکرات لازم را در این خصوص بدهیم که مسئولان مربوطه به موضوع توجه کنند تا به جیره بندی آب در تابستان نرسیم.
وی افزود: روند کاهشی آب در دهههای اخیر مشخص است، اما اینکه در ایام محدودی به صورت بحرانی به موضوع میپردازند، جای تعجب دارد. ما بعد از اینکه دیدیم بسیاری گفتند از وضعیت بحرانی خبر ندارند، نامهای را با امضای رئیس شورا به رؤسای سه قوه و شورای امنیت ملی کشور، وزارت اطلاعات، قرارگاه ثارالله و استانداری تهران ارسال کردیم که رئیس جمهور با حضور در استانداری در این خصوص موضع جدی گرفت.
پیرهادی با بیان اینکه برگزاری این جلسه در روزهای پایانی سال باعث شد که چندان به آن پرداخته نشود، خاطرنشان کرد: موضوع کمبود آب فارغ از اینکه شهروندان را دچار سختی و مشکل میکند با مسئله عدم فکر برای استفاده از منابع نیز دست و پنجه نرم میکند.
وی افزود: هشت درصد آب کشور در بخش شرب و بهداشتی، ۲ درصد در حوزه صنعت و نزدیک به ۹۰ درصد در حوزه کشاورزی مصرف میشود. سیستم آب در کشور ارتباطی با هم دارند؛ لذا به سند ملی آب نیاز داریم که وظایف دستگاهها در آن مشخص باشد، اما این موضوع را نمیبینیم.
پیرهادی با بیان اینکه ما در شورا و شهرداری که باید درگیر موضوع باشیم، آنچنان که باید درگیر نیستیم، تصریح کرد: حفر چاههای متعدد با اینکه استانداردهایی دارد، کیفیت آب را کاهش میدهد با اینکه کیفیت آب تهران استاندارد است.
وی اعلام کرد: رئیس شورای شهر تهران در یک سال و نیم اخیر از حفر چاههای جدید جلوگیری کرد، اما دیدیم که به جای تهران در اطراف آن نسبت به حفر چاه اقدام شد. با این شرایط به فرونشست برخورد میکنیم؛ کما اینکه ۳۰ سانتی متر فرونشست را در اطراف پایتخت شاهد بودیم و عمق آن به تدریج افزایش خواهد یافت و دیگر منابع را هم با مشکل مواجه میکند.
انتقاد عضو شورای شهر از افتتاح عجولانه زیرگذر گلوبندک
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران هم در نشست امروز شورا با بیان اینکه پروژه زیرگذر گلوبندک با این هدف افتتاح شد که مسافران و عابرین در این مسیر از طریق زیرگذر مسیر شرقی- غربی را طی کنند، گفت : این زیرگذر به لحاظ معماری سنتی، اثر فاخری است، اما افتتاح عجولانه آن مغایر با فلسفه وجودی این پروژه است.
وی افزود: بخش جنوبی که آن مقابل کاخ گلستان است ۷۰ پله دارد و در کنار آن از دو طرف فضای خالی برای تعبیه پلههای برقی در نظر گرفته شده و اگر پلههای برقی نصب نشود شهروندان از زیرگذر تردد نخواهند کرد.
مظفر با بیان اینکه بعد از افتتاح از پروژه بازدید کردم و با درب بسته مواجه شدم، تصریح کرد: این اتفاق به کار خوب شهرداری لطمه میزند؛ باید در ابتدا پله برقی ایجاد میشد و بعد از آن پروژه را افتتاح میکردیم. مراسم خاکسپاری مرحوم ظلی با تدبیر خانواده برگزار شد
در ادامه نشست شورا، حبیب کاشانی ، خزانه دار شورای اسلامی شهر با اشاره به اخبار و حواشی مراسم خاکسپاری ورزشکار پیشکسوت مرحوم ظلی گفت: با مشورت خانواده مرحوم قرار شد که پس از تعطیلات نوروزی مراسم خاکسپاری انجام شود.
کاشانی با بیان اینکه مرحوم فرامرز ظلی در قطعه نام آوران بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد، اظهار کرد: بنده سعی داشتم در مراسم ختم این مرحوم توضیحاتی را در مورد خاکسپاری ایشان بدهم، اما فرصتی ایجاد نشد.
وی افزود: جواز دفن را یا بیمارستان و یا پزشک حاضر بر بالین فرد فوتی صادر میکند. مرحوم ظلی ۱۲ فروردین ماه جان خود را از دست داد و با مشورت خانواده قرار شد که پس از تعطیلات، خاکسپاری انجام شود. روز شنبه بعد از تعطیلات عید با بنده تماس گرفتند و گفتند که، چون آیین نامه برای دفن مشاهیر در قطعه نام آوران وجود دارد، مدارک تحویل داده شود.
کاشانی با بیان اینکه مدارک یکشنبه به شورا ارائه شد و در روز یکشنبه موافقت شورا را اعلام کردیم، گفت: اینکه بگوییم شورا باعث شده که متوفی پنج روز روی زمین بماند، درست نبوده و دوستان میتوانند شهادت بدهند.
در ادامه مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم در ادامه با بیان اینکه ما به همه اساتید دانشگاه و ورزشکاران ارادت داریم، اظهار کرد: مسئله خاکسپاری مشاهیری که وفات کردند، بدین ترتیب است که به محض اینکه نامه آنها ارسال شده و یا حتی گاهی اوقات در روزهای تعطیل تلفنی در خصوص این موضوع اطلاع دادهاند و عناوین آنها را تأیید کردند، انجام شده و مدارک تمام این افراد در بایگانی شورا موجود است.
وی افزود: در این چند روز تعطیل خاکسپاری را به تعویق انداختند که مردم حضور داشته باشند، اما موضوع را به گردن بنده انداختند. آقای استاد از اینکه موضوع را به گردن بنده انداختید، چه سودی میبرید؟ گره زدن این موضوع به رانت و مجوز درست نیست. شورا مجوزی نمیدهد و مجوزها برای کارهای اجرایی است. اگر هم مجوز خلاف قانون صادر شده، اطلاع دهند.
چمران گفت: بنده مجدداً آیین نامه دفن مشاهیر در قطعه نام آوران را به وزارت علوم، وزارت ورزش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال و خواهش کردم که افراد را با شرایط ویژه درج شده آیین نامه معرفی کنند. حد و مرز این قطعه مشخص است و افراد بر اساس قانون در این قطعه دفن میشوند. در مواردی حتی برخورد نرم تری داشتیم که افراد بیشتری در این قطعه دفن شوند. همکاری صمیمانهای در این مسیر صورت میگیرد و قبل از دریافت نامه، دستور اجرا صادر میشود و اینکه آقایی چنین گلایه میکند، بی انصافی مطلق است.طرح محله درکه با پیوست ترافیکی تصویب، اما ابلاغ نشده است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران هم گفت: طرح محله درکه با تهیه پیوست ترافیکی در کمیسیون ماده پنج به تصویب رسیده و از نیمه دوم سال قبل به کمیسیون رفته، اما ابلاغ آن با تأخیر مواجه شده است.
ناصر امانی با بیان اینکه شهرداری در چهار سال گذشته با بازنگری در طرحهای موضعی محلات را از بنبست خارج کرده است، تصریح کرد: بنده مشکلات این محله را در سال ۱۴۰۲ اعلام کردم و دیگر اعضا نیز از این محله بازدید کردند و مشکلات آن را پیگیری میکنند.
وی افزود: محله درکه مقصد تفریحی و گردشگری است، اما مشکلات زیرساختی دارد که یکی از مهمترین آنها، شبکه معابر است و باعث شده مشکلات ترافیکی ایجاد کند. از سویی دیگر با کسری پارکینگ مواجه هستیم که عمدتاً این مشکلات با شبکه معابر مرتبط است.مراجعه تنها ۳۴ درصد از خودروهای پلاک تهران به مراکز معاینه فنی در سال گذشته
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران در سیصد و شانزدهمین جلسه شورای شهر با بیان اینکه منشأ اصلی آلاینده خودروها هستند، گفت: در سال قبل تنها ۳۴ درصد از خودروهای پلاک تهران به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند.
محمدمهدی میرزایی قمی با اشاره به فعالیت ۳۲ خط در هشت مرکز معاینه فنی تهران، ادامه داد: سه مرکز خودروهای سنگین و سه مرکز معاینه فنی موتورسیکلت در کنار هشت مرکز تحت مالکیت شهرداری و ۹ مرکز خصوصی فعالیت میکنند.
وی افزود: اولین مرکز معاینه فنی خودروهای سبک در سال ۱۳۷۹ افتتاح شد و آخرین مرکز در سال ۱۳۸۹ راه اندازی شد که سالها از نوسازی آن میگذشت.
میرزایی قمی با بیان اینکه یک میلیون و ۹۰۲ هزار مراجعه با احتساب مراجعات مجدد در سال قبل انجام شده است، خاطرنشان کرد: سالیانه ظرفیت پذیرش سه و نیم میلیون خودرو را داریم، اما در سال قبل تنها ۳۴ درصد از خودروهای پلاک تهران به مراکز مراجعه کردند. از طرفی ۲۹ درصد از خودروها در مراجعه اول تأییدیه معاینه فنی نمیگیرند.
وی ادامه داد: خودروهایی که وارد مرکز میشوند، در ابتدا به صورت چشمی و ظاهری از لحاظ وضعیت ظاهری برای دودزا بودن، عدم شکستگی شیشه و چراغ بررسی میشوند و سپس تست ایمنی آنها صورت میگیرد.
میرزایی قمی با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۱۲۲ هزار تأییدیه فنی دریافت کردهاند، یادآور شد: درنهایت پس از مراجعات مجدد نزدیک به ۹۷ درصد از خودروها معاینه فنی گرفتند و تنها چهار درصد از خودروها معاینه فنی دریافت نکردند.
نوسازی سه مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین
وی با بیان اینکه نوسازی تجهیزات معاینه فنی در سال گذشته صورت گرفت، تصریح کرد: ۳۲ دستگاه تستهای ایمنی در سال قبل نوسازی شد. سه مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین داریم که تمامی خطوط آن نوسازی شده است.
میرزایی قمی با اعلام اینکه مکاتباتی در سال قبل با بخشهای مختلف شهرداری انجام دادیم که زمینهایی را معرفی کنند تا مراکز جدید ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: ۱۵ سال از نصب تجهیزات در مراکز معاینه فنی میگذشت. عمر دستگاهها مبتنی بر سال ساخت و تعداد دفعات فعالیت است و بر این اساس تمامی دستگاهها مستهلک بودند که باعث خطا در تستها میشد؛ لذا نسبت به نوسازی دستگاهها با دستگاههای روز دنیا اقدام کردیم.